Wat is jouw Maasterplan?

Nope, er zit geen spelfout in de titel! Ik vraag daadwerkelijk om jouw Maasterplan en niet jouw masterplan. Het Maasterplan is een van de middelen die de overheid inzet om verkeersdrukte tegen te gaan. Want laten we eerlijk zijn. Een dag niet in de file is meer geluk dan wijsheid. Op alle wegen is het tegenwoordig zodanig druk, dat het bijna geen doen meer is. Zeker nu het erg goed gaat met de economie, veel mensen een baan hebben en dus naar hun werk moeten (al dan niet met een auto van de zaak), merk je gewoon dat het steeds drukker wordt. Maar hoe kan jij hier nou geld mee verdienen?

Maandag ochtend

Je kent het wel. Het weekend net achter de rug en vol goede moet stap je in de auto. Op weg naar je werk. En nog voordat je de snelweg bereikt heb je hem al te pakken: De eerste file. Het is maandag dus de file valt nog mee. Morgen is hij nog veel erger.

Ook ik had er mee te maken. Dagelijks reed ik over een groot stuk van de A4. En dat was steeds minder leuk. Bijna dagelijks stond ik vast. Eerder van huis vertrekken of eerder naar huis toe gaan hadden steeds minder effect. De wegen werden steeds voller en steeds drukker.

Het bedrijfsleven

Het bedrijfsleven doet er steeds meer aan om het jou zo gemakkelijk mogelijk te maken om naar het werk te komen. Auto van de zaak, fietsenplan,flexibele werktijden en thuiswerken. Maar ook steeds meer bedrijven ondersteunen het gebruik van het openbaar vervoer. Het bedrijf waar ik voor werk doet dat ook erg actief. Naast jouw leaseauto krijg je ook een NS Businesscard waarmee je eerste klas kan reizen van en naar het werk of de klant. Een uitkomst die ik enorm toejuich! Die files vermoeiden mij enorm en ook de extra tijd die je opeens hebt doordat je in de trein wat kan doen vind ik heerlijk. Vanuit het bedrijf is er nog een extra reden: het milieu. Reizen kost nou eenmaal energie, maar bewezen is dat reizen met het openbaar vervoer gewoon beter is voor het milieu dan wanneer je dat met de auto doet. In mijn geval ben ik met al die files zelfs sneller op het werk met de trein dan met de auto.

De overheid

Dat laatste punt is nog iets wat veel mensen weerhoud om het openbaar vervoer te pakken. De reistijd. Vaak reis je iets om en ben je door alle tussenstops vaak langer onderweg. Daarnaast kost het OV vaak nog iets meer dan het nemen van de auto. Van de zaak krijg je eerder die auto dan een OV kaart. Dus mensen moeten er vaak wel iets voor over hebben om met het OV te gaan. En daar komt het Maasterplan om de hoek. In de Maasstad Rotterdam is er namelijk grootschalig onderhoud bezig aan één van de tunnels (de Maastunnel). Die is de komende maanden dicht. Omdat al het verkeer dat normaal door de Maastunnel zou gaan, nu een andere route moet nemen, voorzag de gemeente een behoorlijk probleem. Het is normaal al zo druk en met een route minder wordt het alleen maar drukker. Daarom kan je je opgeven. Als je normaal één van de door Rotterdam aangewezen routes neemt, kan je een vergoeding krijgen door de routes te mijden in de spits. Uiteindelijk kan je daar een financiële vergoeding voor ontvangen.

Het is een extraatje

Droom je niet te rijk: het is slechts een extraatje. Iets wat het net even aantrekkelijker moet maken om buiten de spits of met het OV te reizen. Per spitsmijding levert het je tussen de €1,50 en €4 euro op. Dat kan dus als je het goed doet uiteindelijk toch oplopen tot zo’n €80 per maand. Dat is toch een leuk extraatje 🙂 Het doel is om een zo’n 2000 auto’s uit de spits te halen en daarmee de doorstroming van het verkeer in de stad beter te laten verlopen.

Het gebeurt vaker

Dit Maasterplan is zeker niet de eerste keer dat de overheid een vergoeding geeft als je buien de spits rijdt. Ook op de ring Rotterdam de regio Nijmegen en de ring Utrecht heb ik het eerder voorbij zien komen. Zeker op het moment dat er werkzaamheden zijn waardoor de capaciteit minder wordt gebruikt de overheid dit middel om de druktes te verminderen. Ga jij dus dagelijks over een erg drukke snelweg en gaan ze er langdurig onderhoud plegen, check dan vooral even of er nog spitsmijdacties zijn. Je kan daarbij bijvoorbeeld met je baas overleggen of hij een OV abonnement vergoedt die je kan gebruiken. Daarmee kost het je niets extra, maar heb je wel de financiële tegemoetkoming. Dat is altijd weer mooi meegenomen.

Woon je toevallig in de buurt van Rotterdam? Kijk dan ook vooral even op www.maaster.nu

Deel deze blog via:

5 Comments

  1. Goed initiatief inderdaad!

    Als je nog helemaal geen auto hebt is naar het werk gaan met het OV wel veel goedkoper. 😉

    Ik krijg van m’n werk een reisvergoeding op basis van kilometers. Deze is net wat hoger dan de kosten van het NS abonnement waarmee ik mijn traject gratis rij.

  2. Ik doe ook mee aan Maaster, al vanaf het begin. Het levert inderdaad niet veel op maar het is een sympatiek initiatief wat toch wat auto’s uit de file haalt.
    Ik krijg een kleine fietsvergoeding van mijn baas en loop of fiets naar mijn werk, net waar ik zin in heb. Ik vind in de stad het gebruik van de auto niet nodig, dus ik gebruik hem alleen erbuiten of als ik naar de dierenarts moet.

  3. Ik sta inderdaad ook veel in de file. Als ik op 1 locatie zou werken en die zou goed bereikbaar zijn met het OV dan zou ik geen auto nemen. Ik zit echter bij klanten, die lang niet altijd met het OV bereikbaar zijn… Dan heb je dus weinig keuze.

  4. Ik kan me bij ontsladebaas aansluiten. Ik werk bij klanten thuis, vaak meerdere adressen op een dag voor 20u pw en soms meer. Daarnaast ook fulltime op kantoor. Beiden zn moeilijk met het ov bereikbaar, kantoor vooral vanwege de werktijden.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.