Vergane glorie

Afgelopen zaterdag wilde ik naar de Mediamarkt. Even rondstruinen over de laptopafdeling. Ik heb namelijk de behoefte aan een andere laptop. Omdat wij in onze eigen stad geen Mediamarkt hebben, moest ik naar een van de omliggende steden. Geen probleem! 3,5 kilometer verderop ligt een winkelgebied, waar wij vroeger altijd heengingen als er echt veel gekocht moest worden. 4 winkelcentra bij elkaar, enorm veel winkels en die Mediamarkt. Eenmaal daar aangekomen voelde het weer bijna als vroeger. Bijna…

Wat een verschrikkelijk beeld…

Het was zaterdag middag en het was gezellig druk. Zeker voor een vakantiedag had ik het er niet heel veel drukker verwacht. In mijn hoofd was dit altijd de plek om heen te gaan als je naar een wat grotere winkel wilde. De V&D had bijvoorbeeld daar een pand met wel VIER etages! Daar kon die van ons niet tegen op! Om toch even te kijken hoe dat pand erbij lag, een rondje gelopen door het hele winkelgebied. En ik schrok ervan. Het was leeg…

Donker

Dat pand waar ooit de V&D in volle glorie stond was leeg. Donker met nog wat herkenningspunten uit het V&D tijdperk. Echter eenmaal het winkelcentrum zelf binnen gelopen bleek niet alleen de V&D leeg te zijn. Ook alle winkelpanden er omheen waren leeg. Een redelijk dooie bedoeling dus. En het was mij ook daarvoor al opgevallen. Waar vroeger een winkelcentrum was met twee etages vol winkels, zaten daar nu alleen nog een Xenos, supermarkt en subway. De roltrap naar boven stond zelfs uit. Er waren daarboven toch geen winkels meer…
Pandje na pandje was het donker en leeg. Mijn hele beeld van hoe het vroeger was is enkel nog maar een herinnering. Winkels zijn niet meer van deze tijd.

Leegstand

En dat is wel een probleem dat steeds groter wordt. Waar vroeger een winkelpand even leeg stond voordat er een nieuwe huurder in kwam, is het tegenwoordig heel lastig om nog die nieuwe huurder te vinden. Winkelpanden zijn duur, er moet (duur) personeel in staan en  het publiek blijft steeds vaker thuis. Waarom zou je tenslotte nog naar een winkel gaan, terwijl je het online goedkoper kan krijgen? De leegstand is gigantisch en vooral in de winkelgebieden gaat het alleen maar groter worden.

Een vastgoedstrop

En waar heel veel mensen hun vermogen in vastgoed hebben gestopt of willen gaan stoppen, hoop ik dan toch dat zij dit niet in winkelruimtes hebben geïnvesteerd. Ik weet vrij zeker dat er heel veel geld op die panden afgeschreven moet worden. Huurprijzen die vroeger werden gevraagd kunnen gewoon niet meer gevraagd worden. Er is geen vraag meer naar winkelpanden, dus hoeft er ook zeker niet meer de hoofdprijs voor betaald te worden. En ook bestaande contracten zullen eens onder de loep genomen moeten worden. Want hoe zeker is het dat een verhuurd pand wel verhuurd blijft, als er aan de overkant veel goedkoper gehuurd kan worden? Waar de eigenaren van die panden jaren geleden dachten voor de toekomst gebakken te zitten, zullen zij dus echt aan de bak om nog iets van die winkelgebieden te maken. Ze zijn gewoon niet vanzelfsprekend meer voorzien van huurders. En als ze dat niet gaan doen, dan zijn winkelgebieden straks verleden tijd. Men is niet meer bereid om veel meer te betalen dan online. En daar kan het gewoon goedkoper.

Ook ik ben schuldig

Ook ik maak mij er schuldig aan. Ik wilde voor een laptop kijken. Juist omdat ik mijn blog schrijf is een fijne laptop van belang. Die keuzes komen deze week nog een keer aan bod in mijn blog. Wat vooral opvallend was, is dat ik in de winkel mijn keuze heb kunnen maken. Maar uiteindelijk ga ik online verder kijken. De laptop zelf is €5 goedkoper, ik krijg er een €25 cadeaubon bij en voor die specifieke winkel heb ik nog zo’n €75 aan cadeaubonnen liggen. Die specifieke winkel is dan toch weer bol.com. En het enige wat zij niet hebben is een fysieke winkel waar ik het product even in mijn handen kan houden. Echt kan vergelijken hoe hij typt en wat de voor en nadelen zijn. Dat is dan ook het enige wat ik mis aan het online winkelen.

De enige die echt anders is

Er is maar één goed voorbeeld van een bedrijf die het andersom heeft gedaan: Coolblue. Zij zijn online erg succesvol, maar om nog succesvoller te worden hebben zij fysieke winkels geopend. De verkoopcijfers van de gebieden met winkel zijn hoger dan die zonder winkel en na (weliswaar hun eigen) onderzoek blijkt dat mensen die in de winkel zijn geweest, ook eerder online bij Coolblue zouden bestellen. Er ontstaat toch een soort loyaliteit naar dat bedrijf toe. Ik vind juist dat dan ook heel knap dat zij die fysieke winkels inzetten om hun online verkopen te verhogen. Letterlijk de omgekeerde wereld. Helaas ben ik ook bang dat er niet veel bedrijven hun voorbeeld zullen volgen. De winkelgebieden zullen echt steeds leger worden en de winkelstraten van vroeger uiteindelijk echt vergane glorie zullen zijn.

Deel deze blog via:

2 Comments

  1. Ik ben het met je eens dat veel winkelen tegenwoordig online gebeurt. Het is ook niet meer nodig om naar een winkel te gaan voor veel spullen. Je kunt prima je sokken enzo online kopen 🙂

    Wel zou ik nog naar de winkel gaan voor laptops, horloges, duurdere kleding etc. Die wil ik namelijk wel proberen of passen. Dat je dan vervolgens online koopt is logisch lijkt me. Een beetje zuur voor de winkeliers misschien, maar zo is het nou eenmaal.

  2. Ik snap wat je bedoelt. Ook hier is wel wat leegstand, hoewel nog niet deprimerend veel gelukkig. Met de oude V&D zijn ze nu aan het verbouwen.

    Online winkelen doe ik ook graag: ik heb meer opties, en het is vaak goedkoper dus tsja….

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.