No cure no pay

Ik heb informatica gestudeerd en tijdens mijn studententijd heb ik heel wat computers gerepareerd. Zoveel zelfs dat ik er geld voor ben gaan vragen. Via via kwamen mensen altijd wel aan mijn nummer. Voor mij een hele leuke bijverdienste en voor hen goedkope computerhulp. Maar altijd op basis van no cure no pay.

Student
Wat is er nou mooier dan tijdens je studententijd ‘eigen baas’ te zijn. Ik kwam overal en nergens, hielp vele mensen en hield er een goed zakcentje aan over. Voor mij als student helemaal prima. Daarbij kon ik ook mijn eigen tarief bepalen. Dat was altijd nog ver onder andere tarieven en op basis van no cure no pay. Dat vond ik zelf misschien nog wel het belangrijkste.

No cure no pay?
Nu vraag je je misschien af wat het is en waarom ik dat überhaupt zo doen. Nou, dat is vrij simpel: No cure no pay betekend letterlijk “geen genezing geen betaling”. Ik wilde dus met alle liefde naar de computer kijken en mijn best doen het te fixen. Lukte het niet, kostte ik ook niks. Waarom ik dat deed? Tja, aan de ene kant was ik maar een student en kon ik bijvoorbeeld geen garantie bieden. Daarbij maakte het mij ook nog eens heel aantrekkelijk om naar die pc te laten kijken. Want als ik het niet kon fixen, kon je alsnog een ‘echte professional’ ernaar laten kijken.

Niet hoeven betalen
Nu moet ik ook zeggen dat in al die jaren, het wel één of twee keer is voorgekomen dat ik een probleem echt niet heb kunnen fixen. Vaak omdat het ‘beessie’ zo oud was dat er geen beginnen meer aan was. Er hoefde dus niets betaald te worden. Uiteindelijk kwam er vaak dan wel weer via mij een andere computer, dus had ik op die manier alsnog het probleem opgelost. Effectief heb ik het probleem dus altijd wel op kunnen lossen. Stiekem wist ik natuurlijk ook gewoon wat ik deed 😉 .

Zakelijk
En zo zou het ook wel eens wat vaker zakelijk mogen zijn. Teveel bedrijven rekenen al kosten voordat ze überhaupt het probleem hebben kunnen verhelpen. En natuurlijk snap ik ook wel dat zo’n bedrijf kosten maakt. Denk bijvoorbeeld aan zo’n busje, de voorrijkosten en het loon van de werknemer. Maar eigenlijk zouden ze ook eens kunnen kijken naar het feit dat ze gewoon goed zijn in wat ze doen. Waarom zou een bedrijf nou geen ‘No cure no pay’ aanhouden? Het komt direct over als een stukje zekerheid voor de klant: “Geen kosten als het niet gefixt kan worden”. Tegelijkertijd een uitdaging voor de ondernemer om goed genoeg te zijn dat je het altijd kan fixen. Natuurlijk kan het incidenteel voorkomen dat je het niet kan maken. Maar als je goed genoeg bent, kunnen de concurrenten dat ook niet en komt de klant weer bij jou terug omdat jouw service het beste was.

Voordelen van gratis
Zelfs vanuit het perspectief van een blogger werkt dit principe nog even door. Jullie kunnen mijn blog gratis lezen. Oké, er staan twee kleine advertenties, maar die heb ik als het goed is op een niet storende plaats gezet. Deze blog is daarmee openbaar en gratis te bezoeken. Ondertussen bereik ik wel mensen die nieuwe deuren voor mij kunnen openen. Contacten met tips over bloggen en jezelf aanprijzen, connecties met crowdfundingbedrijven, maar ik krijg ook weer tips en commentaren naar aanleiding van mijn blogs. Ik schrijf die blog gratis. Als jullie er dus niets aan hebben, heb je er op z’n minst niks voor betaald. Maar ondertussen heb ik er wel steeds meer voordelen uit. Dat is toch eigenlijk heel leuk 🙂

Doen jullie wel eens iets gratis of onder no cure no pay voorwaarden?

Deel deze blog via:

7 Comments

  1. Jazeker, bloggen! En daarnaast help ik mijn schoonouders wel eens met hun computers en netwerk, dat soort dingen. Echt commercieel heb ik dat nooit gedaan, al heb ik op de middelbare school en het HBO wel hier en daar wat websites voor kleine ondernemers gemaakt. Altijd voor lage tarieven, die voor mij als student prima waren.

  2. Ik vind het een sympathieke manier van werken en ik kan me voorstellen dat het stress scheelt. Want op deze manier krijg je nooit gezeik. Iedereen blij. En inderdaad ongetwijfeld hele goeie mond-op-mond-reclame.

    Het enige wat ik doe is voor de buurkatten zorgen als de buren op vakantie zijn. Maar dat levert natuurlijk ook voordeel voor onszelf op, want als wij op vakantie gaan dan wordt er voor onze katten gezorgd.

    Wat ik een goed voorbeeld vind van gratis dingen doen is netwerken. Elke keer als je iets ziet wat interessant zou kunnen zijn (vacature, artikel, kennis, contact, oid) voor een vriend of kennis, zet je het door. Je maakt daarmee de ander blij, maar reken maar dat het je voordeel oplevert. Wanneer en hoe is nog niet duidelijk, maar het komt wel.

    1. Het inderdaad belangeloos doorgeven van dingen loont uiteindelijk altijd! Helemaal mee eens. Het enige waar je voor op moet passen is dat je niet te breed deelt. Bijvoorbeeld iemand die alles maar op facebook deelt “omdat dat handig kan zijn” vult mijn tijdlijn teveel en verbergt ik daardoor liever. Het kan dus ook zeker averechts werken. Maar het doorgeven van een vacature die je gezien hebt naar iemand specifiek kan zeker geen kwaad!

  3. Mee eens! Dingen die ik graag doe doe ik het liefst gratis. De beloning komt altijd wel op een of andere manier terug. Ik heb geen blogger advertenties.
    Helaas zijn tegenwoordig de enige no-cure-no-pay bedrijven advocatenkantoren: “maak gratis bezwaar tegen je WOZ waarde” etc.

    1. Inderdaad zijn advocatenkantoren daar erg goed in. Ook de bedrijfjes die het geld terug claimen bij vluchtvertragingen bieden het dit principe aan. Helaas zijn die wel zodanig efficient dat zij zonder mensenwerk al weten of ze geld terug gaan krijgen en verdienen er vervolgens bakken met geld aan. Zelfs airlines waarschuwen voor deze praktijken. Bijvoorbeeld hier door de KLM.

  4. Ik ben het helemaal met je eens, zeker als het gaat om bloggen. Dat doe ik dus dus ook gratis, zowel privé als zakelijk.
    Persoonlijk vind ik vooral bloggers die bespaartips (die overal gratis te vinden zijn) verkopen een contradictie in terminis…. en niet erg geloofwaardig. Maar ook zakelijk blog ik gratis, ik geef mijn visie en kennis in feite gratis weg en wat ik daarmee win is geloofwaardigheid, bekendheid (want JA ik “plug” mijn zakelijke blogs wel, via Linkedin bijvoorbeeld maar ook verwijs ik ernaar in mijn offertes)..

    Ik werk ook samen met een aantal bedrijven die in dezelfde branche actief zijn. Ik geef gratis advies en soms ook munitie voor een acquisitiegesprek of in een offerte. Ik noem bedrijven met wie ik samenwerk in mijn eigen offertes en ook op mijn website, en vertel wat de meerwaarde daarvan is qua expertise.

    Als tegenprestatie mag ik regelmatig klussen doen en krijg ik ook veel tips over organisaties die mijn diensten nodig hebben. Ook kan ik net zo veel advies terugvragen als dat ik geef, altijd fijn.

    Dingen doen voor een ander zonder daar geld voor te vragen, dat loont echt enorm, is mijn ervaring!

    1. Gaaf om dit zo te lezen! Zo kan je zoveel zaken met elkaar combineren en jezelf veel sterker in de markt zetten. En dat terwijl je tegelijk anderen helpt. Mooie aanpak wat mij betreft!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.