Verdienen aan het idee van een ander

Je ziet het wel vaker. Bedrijven of artiesten die ergens net hun eigen draai aangeven en het onder hun eigen naar verkopen. Zo heb je tientallen soorten koffie, chips of wat voor soort product dan ook. In de film en muziek industrie zie je het ook erg vaak. Een film die opnieuw gemaakt wordt of een nummer dat voor de zoveelste keer wordt gecoverd. Bedenk bijvoorbeeld maar eens hoe vaak Hallelujah opnieuw is ingezongen. Elk met hun eigen draai eraan. Maar hoe werkt dat nou precies? Wat verdien je met het idee van een ander?

Waarom ook niet?

Als een lied lekker klinkt, waarom zou je er dan geen eigen versie van maken en daar geld mee verdienen. Het zal je verbazen hoe vaak dit ook daadwerkelijk gebeurd. Vele hollandse hits hebben namelijk een origineel uit het buitenland. Zo staat Marco Borsato bekend om het opnieuw inzingen van Italiaanse nummers. Maar ook Guus Meeuwis heeft een aantal van zijn hits niet van Nederlandse bodem. Denk bijvoorbeeld aan “Dat komt door jou”. Zie hieronder het nummer van Guus en daarnaast het origineel:

Jij bent Zo

Jij bent zoooo!! Je hoort het nog met regelmaat, maar in 2007 bleef hij uit de radio knallen. Een behoorlijk succes! Maar niet origineel! Jeroen van der Boom, of in ieder geval de schrijver van de Nederlandse tekst van het nummer (Tony Neef), heeft dit nummer uit het Spaans gehaald. En waarom ook niet? Het klinkt lekker, dus zolang de tekst pakkend is, komt het zeker goed.

Wat levert het op?

Dat is natuurlijk altijd de vraag! Je stopt er werk in, dus moet het ook geld opbrengen. En dat lukt prima met een hit als deze. In een interview heeft Tony Neef aangegeven zo’n €40.000 overgehouden te hebben aan dit nummer. Das lekker verdienen voor een liedje vertalen. Hij geeft echter ook aan dat dit bedrag laag is uitgevallen, simpelweg omdat het een vertaling is. Was het origineel van hem, dan had het hem ongeveer het tienvoudige opgeleverd!

Rechtenafdracht

Hoe het precies zit met de rechtenafdracht weet ik niet. Daar worden per casus afspraken over gemaakt en verschilt dus ook per nummer. Maar natuurlijk kan je je indenken dat het veel meer oplevert als je het nummer zelf had geschreven. Dan heb je bijvoorbeeld ook de rechten op de muziek en melodie. Heb je dan een kneiter van een hit geschreven, dan is het dus ook nog eens mogelijk om geld te verdienen met de rechten. Anderen maken vertalingen en daar krijg jij de royalties van. Ik denk dat die ‘extra nul’ achter de €40.000 verdiensten dan ook vooral daarmee te maken heeft. Het nummer zelf brengt extra geld in het laadje, maar zodra anderen jou gaan betalen om er iets mee te mogen doen, loop je nog eens extra binnen.

Financieel onafhankelijk op een heel andere manier

Die rechten systeem is toch wel een mooi systeem. Zodra je namelijk ergens de rechten op hebt, kan je daar geld aan verdienen. Bijvoorbeeld elke keer dat jouw nummer gedraaid wordt, ontvang jij daar wat voor. Ook als jij een product hebt bedacht of iets hebt gecreëerd, kan je daar een licentie aan hangen. Mensen of bedrijven mogen dan alleen met jouw toestemming of onder jouw voorwaarden dat product of idee gebruiken. En hoe beter dat idee of product, hoe meer je er voor kan vragen. Misschien zelfs wel zoveel, dat je daar van kan leven. Hoewel de inkomstenbron niet zo onuitputtelijk is als rendement op een investering, kan je je toch tot op zekere hoogte financieel onafhankelijk noemen. Nu alleen nog op zoek naar dat perfecte idee 🙂

Benieuwd of jouw favoriete artiest ook een nummer heeft gecoverd? Kijk dan vooral even op deze website om jouw favoriete artiest op te zoeken!

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.