In de Bonus

Eigenlijk is er maar één folder die ik wekelijks doorlees: de Bonus. Wat dat betreft ben ik een trouwe Bonusshopper en gebeurt er precies wat de Albert Heijn wil. Ik kom naar de winkel voor de aanbiedingen. Maar afgelopen week las ik een artikel dat de AH het toch wel erg goed geregeld heeft. Want ze verdienen met die bonus niet alleen maar geld aan mij. Nee, er wordt op andere manieren ook heel veel geld verdient!

De schappen

Is het jullie wel eens opgevallen? Alle goedkope basic artikelen staan helemaal onderin het schap. Het huismerk iets hoger en de echte A-merken staan exact op ooghoogte? Hoe toevallig is dat nou? Totaal niet! Bedrijven betalen ervoor om op een bepaalde locatie in het schap te komen. Doen ze dat niet, dan komt er een ander artikel wel op ooghoogte. En dat is nadelig, want alles wat op ooghoogte staat, wordt eerder verkocht.

In de Bonus

En dan al die artikelen die in de bonus staan. Ik wist altijd al dat de AH korting kreeg voor de inkoop. Maar nu las ik een artikel dat mij verbaasde. AH krijgt niet alleen korting, de bedrijven betalen ook nog eens geld om in de Bonus te komen. En niet zo’n beetje ook! Meedoen begint vanaf €14.250.

Het totale pakket

Maarja, meedoen betekent dat jouw artikel in de winkels een Bonus kaartje krijgt. Wil je ook in de folder, op TV en op de kopstelling, dan betaal je wel iets meer. Wil je groots in de Bonusfolder, op tv en radio en op de posters en je product op de kopstelling? Dan kan je beter uitgaan van zo’n €300.000. Laten we dus eerlijk zijn. Albert Heijn ontvangt dus ook miljoenen aan omzet vanuit de bedrijven die in de aanbieding willen.

Het kost Albert Heijn effectief niets

Mooie boel zal je denken. Albert Heijn casht een partij geld voor iets wat de normale gang van zaken is. En dat klopt, maar we moeten ook naar de andere kant kijken. Ze kopen tenslotte ook zendtijd in, moeten de reclame laten maken, elke keer de kopstellingen ombouwen en vele bonuskaartjes maken. Effectief kost het de AH dus ook wel geld en moeite om elke week weer de reclame op te zetten.
Wat ik heftiger vond zijn de afspraken over de productprijzen. Stel jij koopt een product in een 1 + 1 gratis actie. Jij krijgt dus 50% korting. Waar Albert Heijn normaal 30% winst pakt op een product, zullen ze dat verlagen naar 20%. Die andere 40% van de korting komt van de leverancier. Die levert flink in. De verkoopvolumes gaan echter flink omhoog en daarmee ook de naamsbekendheid. Effectief krijgt de producent er dus wel wat voor terug. Maar dan wel tegen een behoorlijk hoge prijs.

Waar halen ze het geld vandaan?

Dat ga je je dan wel eens afvragen. Het kost de producent dus uiteindelijk heel erg veel geld om hun product in de actie te doen. Natuurlijk hebben ze enorme marketing budgetten en kost het gewoon geld om je product aan te prijzen. Maar je gaat hier ook wel wat meer de zakelijke kant zien. Die budgetten zijn namelijk gewoon verwerkt in de prijs die jij en ik betalen. Ik ga dan ook steeds beter begrijpen waarom die A-merken normaal dan ook zo duur zijn. Uiteindelijk moet de reclame-actie toch ook op een manier gefinancieerd worden.

Slaan ze de plank mis?

En dan heb je ook nog eens mensen zoals wij. Mensen die letten op de kleintjes. Ik gebruik regelmatig A-merken. Bijvoorbeeld thee of frisdrank. Maar die koop ik alleen als ze in de aanbieding zijn. Sterker nog, ik koop bij de AH eigenlijk alleen maar basic en bonus producten. Zouden de fabrikanten dat dan echt niet doorhebben? Mensen gaan er namelijk tegenwoordig echt van uit dat het product binnenkort toch wel weer in de aanbieding is. Waarom zou je het dan nu al kopen tegen een hogere prijs?
Ik als consument profiteer er eigenlijk alleen maar van. Maar wellicht dat al die bedrijven zich toch maar eens achter de oren moeten krabben. Want eigenlijk zitten ze in een visuele cirkel waar ze niet uit zullen komen. Doe je het niet in de aanbieding, dan doet de concurrent dat wel. Doe je het wel in de aanbieding verkoop je ineens zoveel, dat je vervolgens veel minder verkoopt omdat iedereen het al heeft. En dan moet je ook nog eens betalen om het in de aanbieding te hebben. Nou producenten: Succes ermee!

Deel deze blog via:

2 Comments

  1. De prijzen van de ‘basic’ merken zijn vaak zo laag omdat ook daar niet veel aan verdiend wordt. Van die bolletjes leverworst zijn daar bijvoorbeeld een mooi voorbeeld van. De producent verkoopt deze supermarkt huismerken onder kostprijs om maar genoeg volume door zijn fabriek te kunnen draaien. Liever wat verlies op dat product dan stilstand van de fabriek want dat is nog duurder. Ik ken het wereldje van dichtbij en producenten draaien over het algemeen op dunne marges en kunnen alleen overleven als ze maar genoeg volume kunnen produceren, deze realiteit wordt goed uitgebuit door supermarkten en handelaren.

    1. En wie zijn de dupe? De dieren, die voor deze leverworst die zo lekker goedkoop verkocht wordt echt een gruwelijk leven hebben. Mensen, mensen waar is ons medegevoel met de medebewoners van deze aarde?

      Besparen is prima maar niet ten koste van…

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.