Ik voelde mij financieel benadeeld

Ik was het er niet mee eens! Het voelde niet eerlijk en ik hoopte er op een nette manier uit te komen. Zowel met een winkel als met mijn verzekeringsmaatschappij heb ik contact opgenomen omdat ik mij benadeeld voelde. Bij de winkel had ik teveel betaald, bij de verzekeringsmaatschappij te weinig ontvangen. Hoe ver kom je met netjes en beleeft contact?

Te veel betaald

Zoals jullie weten heb ik net een nieuwe laptop gekocht. Een Chromebook wel te verstaan. Daar had ik €419 voor betaald in een actie waarbij ik ook een tegoedbon kreeg van €25. Een goede deal wat mij betreft. Maar wat is dat dan zuur. Nog geen week later was de Chromebook €20 goedkoper en kreeg je er een gratis JBL koptelefoon bij. Tja, jammer dan. Effectief was ik nog steeds wat goedkoper uit, want een JBL koptelefoon hoefde ik niet perse.
Maar als er dan een week later nog eens €20 van de prijs afgaat, ga je toch wel twijfelen. Mijn nog geen twee weken oude Chromebook was €40 euro goedkoper in de winkel EN je kreeg er nog steeds die koptelefoon bij.

Te weinig ontvangen

En precies in dezelfde periode een ongelukje in huis. Het raam stond nog open en is door de wind verder opengeslagen: tegen de monitor van onze computer. wat is dat zuur, zo’n streep door het beeld. Toen ik zeven jaar geleden mijn computer kocht(jawel, mijn computer gaat al zeven jaar mee! 🙂 ), heb ik twee dezelfde monitoren gekocht. Extra dun, extra fancy en daarmee ook wat prijziger. Maar doordat ik gewend was aan die twee monitoren, was terugschakelen naar één monitor geen optie. Nu zijn wij redelijk goed verzekerd. Ook voor ongelukjes in huis mogen wij de verzekering bellen. Omdat dit toch ook wel een ongelukje was, even contact opgenomen met de verzekering. En jawel, we kregen geld terug. Wel €22,24…

Ouch… Dat doet pijn. Waarom krijg ik voor een erg goede monitor maar zo’n laag bedrag terug? Daar kan ik tweedehands niet eens een vervangend exemplaar voor kopen…

De afloop van mijn Chromebook

Ik heb contact opgenomen met de verkoper. “Wat vervelend, wij snappen de situatie. Geef ons even de tijd, want dit moet overlegd worden. Mag ik je terugbellen?”
Keurig werd ik een paar uur later teruggebeld. “Meneer SVMV, ik wil u graag een voorstel doen. U krijgt van ons een cadeaubon ter waarde van het prijsverschil EN de koptelefoon. Als u die alsnog wilt hebben, kunt u die in ieder geval bestellen.”

Wauw! Dat had ik niet verwacht. Ik had gehoopt op het prijsverschil of de koptelefoon. Niet beide. Maar natuurlijk ben ik daar blij mee. Natuurlijk is het een cadeaubon bij de betreffende winkel, dus moet ik het ook bij hen besteden, maar aangezien ik er regelmatig wat bestel, gaat dat zeker wel lukken.

De eerste keer contact

De verzekeringsmaatschappij was wat lastiger. Daar had ik gevraagd om een uitleg van de €22,24. Die snapte ik namelijk niet. De onderbouwing was dat mijn monitor ouder was dan 4 jaar, dus enkel nog de restwaarde werd vergoed. 16% van de initiële €139. Dat is nog wel te begrijpen. Mijn monitor was dermate oud, dat hij eigenlijk niets meer waard was. Oke, snap ik. Ondertussen was ik op marktplaats druk aan het zoeken geslagen. Ik wilde namelijk graag exact dezelfde monitor. En dat lukte! Voor €30 heb ik een vervangen exemplaar kunnen vinden van de monitor! Helemaal blij.

Nog een keer contact

Ja, toch was ik nog niet tevreden met de verzekeringsmaatschappij. Ik was het eens met het feit dat het alleen om de restwaarde zou gaan, maar op hun website staat aangegeven dat de restwaarde altijd 20% bedraagt. Dat zou dus neerkomen op €27,80. Dit heb ik in een mail teruggestuurd, met daarbij ook de opmerking dat ik eigenlijk had gehoopt een vervangende monitor te kunnen kopen van het uit te keren bedrag. Ondertussen had ik de nieuwe monitor al voor €30, dus heb dat in mijn mail vermeld.

De reactie was kort maar krachting.

“Beste meneer SVMV,
Onze excuses, u heeft gelijk. De restwaarde is inderdaad tenminste 20%. Wij zullen u €7,76 overmaken. Dit maakt totaal effectief meer dan de 20% restwaarde, maar vergoed de volledige €30 waar u de vervangende monitor voor heeft gekocht.”

Nou, helemaal gelukkig, ook dat netjes opgelost.

Neem bij twijfel gewoon contact op!

Zowel bij de winkel als bij de verzekering had ik geen idee of het zou gaan lukken. Je hebt tenslotte altijd te maken met de voorwaarden en regels. Met het aanschaffen van een product ga je akkoord met de verkoopprijs. Ik had dus in principe geen poot om op te staan. Dat ik nu alsnog een bedrag terug heb ontvangen, zit hem denk ik vooral in de retourperiode. Ik zat nog in de eerste 14 dagen na aankoop en ik mocht mijn laptop dus nog zonder opgaaf van reden terugsturen. Natuurlijk heel flauw om die laptop terug te sturen en opnieuw te bestellen omdat hij goedkoper is. Maar het mag wel. Dat zijn ze bij winkels zich ook bewust. Zij geven liever de korting alsnog, dan dat zij met een aangebroken doos zitten. Dit is dan ook niet de eerste keer dat ik binnen twee weken terug ben gegaan naar een winkel, omdat het desbetreffende product opeens in de aanbieding was. Baad het niet, schaadt het niet.

De verzekering was ook meer geluk dan wijsheid. Ik was in de veronderstelling dat wij goed waren verzekerd en dus spullen konden vervangen als het door een ongelukje kapot was gegaan. Dat is dus niet helemaal zo. Gelukkig kan je met redelijkheid ook een heel eind komen. Ik had voor een hele nette prijs de monitor kunnen vervangen. Ik denk dat de verzekering dat ook heeft ingezien en mij daarom tegemoet is gekomen.

Kortom, twijfel je? Neem dan eens contact op met het desbetreffende bedrijf. Soms heb je gewoon dikke pech. Maar het kan ook zomaar zijn dat ze je graag tegemoet willen komen. Want een tevreden klant is ook wat waard!

Deel deze blog via:

4 Comments

  1. Ik snap je gedachtegang, en soms voelt het zo onrechtvaardig. Ook bij zaken als ‘eigen risico’ krijg ik dat soort kriebels. Ik weet alleen niet of het mij waard (tijd/energie) zou zijn geweest om erachter aan te gaan. Toch een goeie les dat er vaak meer mogelijk is dan je denkt!

  2. Winkels denken vaak wel mee, is mijn ervaring inderdaad ook. Bij verzekeringsmaatschappijen loopt het sterk uiteen, fijn dat jouw maatschappij fouten gewoon erkent.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.