Facebook weet het beter

We weten het allemaal: Facebook heeft heel veel macht! Ze weten alles van je, maken reclame voor producten waar jij zojuist naar gezocht hebt en weten precies wat jij op je tijdlijn wilt zien. En door de angst om iets niet te weten te komen / te missen (Fear of Missing Out) blijft iedereen maar terugkomen.
Facebook doet voor paginabeheerders zelfs nog een extra stapje. Want zelfs als je een pagina hebt en je de updates van jouw blog daarop laat verschijnen, weet Facebook wat je moet doen. Facebook weet namelijk alles beter. 

Reclame
Je ziet het regelmatig voorbijkomen. Reclameberichten op Facebook. Zaken waar je net naar gezocht hebt of dingen die jij mogelijk interessant vindt. Voor adverteerders een slimme manier van adverteren. Je kan namelijk heel doelgroepgericht adverteren. Voor Facebook is het een hele belangrijke bron van inkomsten. Essentieel zou wellicht een beter woord zijn. En jij…? Jij als gebruiker moet het maar gewoon tot je nemen en hopen dat niet valt voor alle aanbiedingen en niet belangrijke advertenties.

Val voor wat andere doen
In de wereld waar Fear of Missing Out een goed verdienmodel is, wil je als gebruiker niet achterblijven. Juist daar maakt Facebook dan ook weer heel handig gebruik van. Je moet meekomen, anders tel je niet mee. Ik kreeg dus ook een melding van Facebook: “Paginabeheerders hebben berichten die vergelijkbaar zijn met uw bericht gepromoot en daarmee meer bezoekers gekregen”. Ik kan wel 1100 mensen bereiken voor slechts €3! En nog veel meer voor €5, €10, €50 of nog veel meer. U vraagt en wij draaien. Zolang je maar betaald natuurlijk. Daarbij kan je kiezen aan wie de advertentie wordt getoond, hoeveel dagen en ga zo maar verder.

De kracht van Facebook
Ook ik ervaar de kracht van Facebook. Door slechts één enkele like, bereikt mijn bericht al DRIE keer zoveel personen als normaal. Dat levert natuurlijk extra bezoekers en naamsbekendheid op. En dat helemaal gratis!

De olievlek methode
Maar om nou aan je bezoekers te komen door ervoor te betalen.. Dat gaat mij te ver. Voor bedrijven die een hoop winst willen behalen met hun site is het natuurlijk de manier om aan bezoekers te komen, maar dat hoeft van mij allemaal niet. Ik geloof dat als mijn blogs leuk en interessant genoeg zijn, jullie nog een keertje terugkomen. Elke bezoeker die vaker dan één keer langskomt waardeer ik al enorm. Zoals ik daarnet al vertelde levert een like of share mij verhoudingsgewijs al enorm veel extra bezoekers op. Niet omdat ik betaal voor de promotie, maar omdat mensen waarderen wat ik doe. Dat is voor mij veel waardevoller dan een paar extra bezoekers vanuit een advertentie. Op die manier geloof ik dat er vanzelf meer en meer bezoekers naar mijn blog komen. Wellicht wat langzamer dan wanneer ik er geld in steek, maar ik weet zeker dat de bezoekers die ik dan krijg veel meer geïnteresseerd zijn in mijn blog dan wanneer ze een linkje volgen omdat ik ervoor betaald heb.

Dus lieve Facebook. Aangezien je alles indexeert en precies weet hoe het met mijn blog eraan toegaat, hoop ik dat je hierop ook actie onderneemt (waarschijnlijk niet, maar wie niet waagt wie niet wint). Ik hoef geen reclame meer om mijn bericht te promoten. Zelfs niet als het nu maar €3 kost. Ik kom er wel op eigen kracht.

4 gedachten over “Facebook weet het beter”

  1. Haha, bekend verschijnsel, FB probeert mij ook al maanden te verleiden. Wat ik wel kwalijk vind: lang niet al je volgers zien je updates. En ik denk weleens dat FB dat doet om te proberen je over de streep te trekken om toch maar te gaan betalen.

    Beantwoorden
    • Inderdaad heb ik ook het idee dat de statistieken van Facebook niet helemaal kloppen met mijn verwachtingen. Of mensen mijn bericht nu te zien krijgen of niet weet ik dus echt niet. Je kan het namelijk ook niet controleren of je inderdaad heel veel extra bezoekers krijgt door zo’n advertentie.

      Beantwoorden
  2. Haha, mooi stukje! Ik heb het laatst als test eens uitgeprobeerd en volgens mij maakte het geen enkel verschil (behalve dat het nu geld koste). Je hebt wel mensen die aangeven er echt enorme knallers mee te maken, qua bezoekers enzo. Dat geloof ik ook wel, maar dan moet je het volgens mij wel heel strategisch aanpakken én bijvoorbeeld een specifiek product/specifieke actie hebben. Ik waag me er voorlopig niet meer aan; ik ga eerst wel eens kijken wat ik zélf kan doen om mijn bereik op Facebook te vergroten!

    Beantwoorden
    • Ik denk dat jouw voorgenomen strategie inderdaad beter is. Je kan altijd in je kennissenkring over je blog vertellen / jouw eigen links delen. Dat brengt het al meer onder de aandacht. Ikzelf heb dat eerlijk gezegd nog nooit gedaan. Tot nu toe groeit mijn bezoekersaantal nog steeds op een natuurlijke wijze.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.