Extra privileges kopen

Het is een businessmodel waar bedrijven al heel lang gebruik van maken. Wie meer betaalt, heeft het beter. Maar als bespaarder frustreert het mij. Ik wil helemaal niet meer betalen! Maar hoe pak ik dat aan?

De musical
Het is al heel lang een gebruik dat je bij musicals en theatervoorstellingen 1e, 2e en 3e rangs kaarten hebt. De verschillen zijn niet enorm, maar wel aanwezig. 1e klas kaarten hebben hebben beter zicht, betere plekken en ga zo maar door. Niet dat er maar een beperkt aantal kaarten in de eerste rang te krijgen is. Nee, zeker niet. In bijvoorbeeld het AFAS Circustheater in Scheveningen zijn er in totaal 1791 plaatsen. Daarvan zijn er 1279 1e rang, 355 2e rang en 157 3e rang. Het grootste deel van de mensen betaald dus gewoon de hoofdprijs voor hun stoel!

Mijn tactiek
Vaak zijn er aanbiedingen! Gratis een rang upgrade, tweede kaartje gratis en ga zo maar door. Daarbij moet je niet als allereerste de musical willen zien. Dan betaal je zeker de hoofdprijs! Ik ben wel eens naar een musical geweest in de laatste speelweek. Kaartjes waar je normaal per stuk inclusief alle kosten tegen de €100 kwijt was, had ik voor €36. En dat voor rij 9 in de binnenring 🙂

De trein
Ik heb de luxe dat ik zakelijk in de trein 1e klas mag reizen. Maar daar wordt flink extra voor betaald. Daardoor heb ik wel de mogelijkheid om onderweg te werken, dus de baas schiet er ook nog wat mee op. Wil je nou ook een keer 1e klas kunnen reizen met de trein? Hou dan je brievenbus eens in de gaten. Regelmatig zitten er gratis upgrades bij de reclamefolders waarmee je met jouw tweede klas ticket in de eerste klas mag zitten. Prima deal 😉

Fastpass tickets
Pretparken hebben tegenwoordig ook een nieuw systeem om geld te verdienen. Fastpass tickets. Je koopt een extra ticket, zodat je niet meer in de rij hoeft te staan. En wederom: hoe meer je betaalt, hoe sneller je aan de beurt bent. Zo kan je bij de Efteling een half uur eerder naar binnen (en zijn er 10 attracties een half uur eerder open voor €10 inclusief drankje en wat andere voordelen). Als klap op de vuurpijl is er Walibi. Daar kan je met jouw fastlane pass digitaal in de rij staan. Voor het bronzen fastlane ticket sta je net zo lang in de rij als een normale bezoeker (maar wel digitaal natuurlijk). Dat voor het luttele bedrag van €20. Het zilveren ticket bespaart je 50% wachttijd en kost €30 en het golden ticket reduceert de wachttijd met 90%. En dat voor €50. Natuurlijk kan je hiermee veel meer uit je dagje uit halen. De kosten van de entree worden alleen veel hoger. Want jawel, deze bedragen komen bovenop het entreeticket van tenminste €27,50! Daarmee kan je de kosten per persoon opdrijven tot wel €77,50 voor een dagje uit…

Mijn advies:
Ga een dagje uit op een dag dat het zeker rustig is. Een doordeweekse dag buiten de vakanties doet het prima. Neem er een dagje vrij voor en geniet van alle rust die er in het park is. Dan is zo’n fastlane ticket helemaal niet meer nodig! Ook zijn er parken (zoals de Efteling en Disneyland) die aan het testen zijn met een gratis systeem om in de rij te staan door middel van een app. Wel zo aantrekkelijk en dan overbodig om nog twee uur fysiek in de rij te staan.

En dan de reden om deze blog te schrijven: Voordringen bij Google
Ik kreeg gister een mailtje dat een bepaalde zoekterm mijn blog laat zien op plek 7. Heel leuk dat ik hoog in de Google resultaten sta, maar het is nog leuker om op nummer 1 te staan. Het eerste zoekresultaat! Ik werd er actief voor benaderd door een bedrijf. Zij konden regelen dat ik bovenaan kom te staan. Natuurlijk moest er wel een beetje voor betaald worden, maar dan krijg je wel meer bezoekers.

Maar, naast dat dit ‘bedriegen’ van Google ook maar tijdelijk effectief is, voelt het niet goed om te doen. Natuurlijk is het leuk om veel kliks te krijgen via Google en wil ik het liefst bovenaan staan, maar daar wil ik niet voor betalen! Ik wil gewoon blogs schrijven die het zo goed doen, dat ze ook daadwerkelijk uit zichzelf bovenaan staan. Dat lukt steeds vaker en ik denk dan ook dat mijn blog het wat Google betreft helemaal niet zo slecht doet.

Mijn tips:
Heb je nou zelf ook een blog en wil je graag weten wat je kan verbeteren? Bekijk je eigen statistieken eens. Je kan je blog / site aanmelden en de statistieken bekijken bij de search console van Google Analytics. Vervolgens kan je, zij het met wat vertraging, inzien hoeveel kliks er naar je website zijn en met welke zoektermen er is gezocht. Bedenk dan eens waarom die blog het zo goed doet. Is hij erg uniek, bevat hij een populair onderwerp of is het gewoon lekker geschreven? Ik ben van mening dat ik die eerste hit bij Google niet moet kopen, maar verdienen. En dat lukt me steeds beter 🙂

Deel deze blog via:

2 Comments

  1. Ik heb me eigenlijk nog nooit verdiept hoe je goed scoort op google. Heeft dat niet in de eerste plaats te maken met de juiste steekwoorden? Zoals je leest weet ik er niet veel van. Ik ben al Jaren een kleine hobby blogger en dat is prima. Toch word ik nu wel nieuwschierig hoe het zit. Ga me er toch maar eens in verdiepen. Helena

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.