Een nieuwe cateraar

De kantine. Een punt van discussie die bij ons op kantoor regelmatig voorbij komt. Want zijn we er nou wel echt blij mee? Waar wij door het hele land verschillende kantoren hebben, hebben de meeste kantoren wel dezelfde cateraar. Zoals de titel al verraadt, hebben we een nieuwe. Helaas is daar het nodige op aan te merken. Vandaag: oorzaak en gevolg. Soms moet je gewoon maar niet klagen…

De kantine is bij ons een gevoelig punt. Het kantoor is te vol en daardoor is ook de kantine te klein. Waar ik het gewoon een designblunder vind, houdt men standvastig vol: er zitten gewoon meer mensen dan geplant in het pand. En dat klopt ook wel, maar al vanaf dag één was de kantine te klein. Wij Nederlanders lunchen graag rond dezelfde tijd, dus begint de drukte in de kantine zo rond 11:45 en is hij weer uitgestorven om 13:00 uur.

Geklaag

Doordat het altijd spits is op hetzelfde moment, werd er nogal wat geklaagd. Er is nooit plaats, de kantine is vrij prijzig, het aanbod niet gevarieerd genoeg en ook het personeel was nou niet al te vriendelijk. Dit heeft geleid tot een enquête onder het personeel. Wat vinden we van de kantine? En ja, die resultaten lagen voor de hand: Men was niet tevreden.
Reden om op zoek te gaan naar een andere cateraar.

Vol trots

De nieuwe cateraar werd aangekondigd. Helemaal fancy! Extra gevarieerd, extra gezond en met een aanbod voor ieder wat wils. Toen het einde naderde van de oude cateraar begonnen collega’s het al te merken. Het schap was leeg. Alle oude voorraden werden opgemaakt, zodat er aan het einde van de vrijdag bijna niets weggegooid hoefde te worden. Vervolgens kon op de maandag de nieuwe cateraar z’n assortiment aan ons tonen. Wat een verandering!

Yes! Een nieuwe cateraar… NOT

“Nou, het is wel wat prijzig hoor”. De eerste reactie van mijn collega’s. En daar bleef het niet bij… De rijen voor het afrekenen waren enorm, omdat de kassasystemen anders waren ingericht en het afrekenen daardoor langer duurde. Het aanbod was wel iets anders, maar om nou te spreken van een omkeer… Neuh…

Ondertussen zijn we ruim een week verder. Het geklaag is er weer als vanouds. Het aanbod is wel iets anders, maar dat zit hem meer in de details. De prijzen zijn best behoorlijk omhoog gegaan en het personeel is hetzelfde. En last but not least: er zijn geen nieuwe tafels of stoelen bijgekomen. Eigenlijk zijn alle vier de bronnen van klachten niet verholpen. Sommige zijn mogelijk zelfs erger geworden…

Er is dan ook na enkele dagen al een poll vanuit het personeel gestart wat wij van onze nieuwe cateraar vinden. De gesuggereerde antwoorden zijn zeker niet mals.

En ik?

Ik vind het wel een mooi schouwspel. Eigenlijk heeft men een enquête gehouden om een probleem te doorgronden, maar niet gesnapt waar het probleem nou echt zit. Persoonlijk zou ik eerst eens beginnen met het bijplaatsten van tafels en stoelen. Die zijn er grondig tekort. Onafhankelijk van de cateraar maakt dat het algemene gevoel al een stuk beter. Ook is er voor het aanpassen van het aanbod geen enorm grote investering nodig. Waarschijnlijk had de oude cateraar dat zo voor ons gedaan. Een grote klant wil je tenslotte ook te vriend houden.

Maargoed, het kwaad is al geschied. Ik blijf ondertussen, net zoals in de afgelopen jaren, gewoon mijn eigen boterhammetjes meenemen. Het is heel leuk, zo’n kantine, maar past zeker niet in mijn doel om financieel onafhankelijk te worden. Met een uitgave van een paar euro per dag, zit je al snel richting de €15 tot €20 per week. En dat terwijl zelf meegebrachte boterhammen op zo’n €5 per week uitkomen. Dat scheelt toch al snel €50 per maand! Vijftig euro die ik aan andere dingen kan besteden. Als ik het investeer kan ik er elke maand €0,25 mee verdienen. Of ik besteed het aan wat anders. Want om nou 3x zoveel te betalen voor iets dat helemaal niet zo speciaal is, gaat mij echt te ver.

Hoe zit het met jouw kantine?

Deel deze blog via:

4 Comments

  1. Ik ben heel tevreden met mijn eigen keuken 😉 helaas geen personeel maar dus ook geen klachten. Genoeg aanbod en niet te duur (haha sorry, werkt 4 dagen per week, thuis als gastouder)

  2. Bij ons op kantoor een prima kantine, maar de laatste tijd inderdaad erg druk. We groeien hard en al die mensen passen niet meer op dezelfde tijd in de kantine.

    Wat betreft prijzen zijn ze erg goedkoop. De kantinedames staan bij ons op de loonlijst en het eten gaat tegen kostprijs. Dat maakt ze erg concurrerend t.o.v. een thuis gesmeerde boterham. Toch neem ik meestal lunch van huis mee. Dat is niet alleen iets goedkoper, vaak eet je ook wat minder. Van dat buffet is het toch wel heel makkelijk iets erbij te pakken.

  3. Ik werk meestal vanuit huis, dus ik smeer rond lunchtijd een paar boterhammen aan mijn eigen aanrecht, gooi wat yoghurt en noten in een schaaltje, pik het een en ander uit de fruitmand…, genoeg variatie en niet duur :). De enkele keer dat ik wel buiten de deur moet lunchen, neem ik mijn eigen lunch mee.

  4. Op mijn werk is er geen kantine voorziening. Alleen automaten met blikjes en wat tussendoortjes. Er is ook gratis cup of soup.
    Wel kun je meedoen met de lunch club. Dan betaal je een bedrag per week en eet gezamenlijk. Er worden tosti’s gemaakt en gebakken eieren op vrijdag. Ik doe er niet aan mee. Ik heb boter in de koelkast staan en haal beleg. Brood koop ik of neem ik mee van huis.
    Soms neem ik een salade of yoghurt mee van huis.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.