De Grote Clubactie: Top of Flop Actie?

De Grote Clubactie is weer begonnen. Het jaarlijkse loten festijn waar vorig jaar bijna 3 miljoen loten zijn verkocht. Met deze actie wordt een flink bedrag opgehaald, waarvan het grootste deel gaat naar de vereniging die de loten verkocht heeft. Een mooie actie, die dus vooral voor de verenigingen het nodige oplevert. Vandaag geen strak verhaal over hoe geweldig deze actie nou is. Gewoon eens wat gedachtekronkels die bij mij opkomen. Want laten we eerlijk zijn: echt perfect is de actie nou ook weer niet…

De vereniging zadelt de kinderen, of nou… de ouders op met extra werk

Leuk joh! Zo’n vereniging die graag wil dat je loten gaat verkopen. Extra geld in het laadje voor de vereniging. Elk kind krijgt een boekje mee van 25 loten. Doe maar even verkopen! Maarja… Jouw 6-jarige laat je toch niet zomaar over straat gaan langs alle deuren met daarachter onbekende mensen. Natuurlijk hou jij een oogje in het zeil als ouder zijnde. Dat moet dan ook maar net in jouw agenda passen. Past dat niet, wordt jouw kind raar aangekeken op de vereniging dat het niets heeft verkocht.

Trek die portomonnee maar!

Oef, daar komt het kroost aanzetten. Papa, mama: “wil je van mij een lot kopen?” Hoe kan je daar nou nee tegen zeggen. Dus natuurlijk trek je die portemonnee om ‘geheel vrijwillig’ ook een lot te kopen.

Voor ouders valt dit nog mee, maar stel dat je al opa of oma bent. LEUK! De kleinkinderen komen met de boekjes loten aanzetten. Al jouw kinderen hebben ook weer kinderen, dus zit je al snel opgescheept met een lot of 10. Want ja, tegen die lieve kinderen durf je natuurlijk geen nee te zeggen…

Elke vereniging wil een graantje meepikken

Dan hebben we het nu enkel en alleen gehad over die ene Grote Clubactie. Nog niet over de Grote Clubactie waar de voetbal aan meedoet, of de scouting, en de zwemvereniging, of de damclub en ook de jazz wil hun graantje meepikken van deze actie. Waar een kind tegenwoordig toch al snel op 2 of 3 clubs zitten, sturen al die clubs je dan ook graag op pad met een boekje loten. Daarbij moeten we natuurlijk niet vergeten dat dit allemaal dezelfde actie is en dat vervolgens ook nog de Jantje Beton, oliebollenactie, sponsorloop, lege flessenactie, fancy fair en wat voor actie dan ook nog even om de hoek komen zetten. Ik begin steeds beter te begrijpen waarom kinderen zo duur zijn… Alleen al aan al die acties ben je een vermogen kwijt.

Geen 80%

Dan gaat er 80% van de opbrengst naar de club zelf. Nou ja, met wat haken en ogen. Clubs kopen de loten in voor €0,60 en verkopen ze weer voor €3,00. Technisch gezien gaat dus inderdaad 80% van de opbrengst naar de clubs zelf. Maar! Vervolgens worden er een aantal kosten gemaakt die de clubs zelf moeten bekostigen. Zoals het aanschaffen en versturen van de loten. Dat komt neer op ongeveer €0,02 per lot. Daarnaast moeten de clubs ook nog eens zelf eerst de loten kopen.

Ook is er tegenwoordig de mogelijkheid om online de loten te kopen. De club krijgt dan alsnog 80% van het aankoop bedrag, min €0,10 per incassopoging. Het is dus nog steeds erg aantrekkelijk voor de clubs om mee te doen met de actie, maar doordat ze een aantal kosten moeten betalen houden zeker geen 80% over zoals wordt geadverteerd.

Sponsor je eigen club

Vorig jaar heb ik al eens het wilde idee gesuggereerd: “wij zitten elke zaterdag avond met een kantine vol volwassenen. Ik heb nog nooit een lot aangeboden gekregen. Dat is met beide handen aangegrepen. ‘Opeens’ liep er iemand met lotenboekjes rond op de zaterdag avond en heeft de club nog het nodige extra verdiend. De gedachtegang: Je draagt je eigen club toch wel een warm hart toe… Waarom dan niet met die loten 🙂
Dit jaar ben ik er dan ook achter gekomen dat je ze ook online kan bestellen met een automatische incasso. Zeker voor volwassen leden een laagdrempelige manier om loten te kopen. Een kwestie van een link delen en goed promoten.

Teleurstellen en verkooptips

Soms moet je kinderen teleurstellen dat je geen loten van ze koopt. Dat is natuurlijk niet leuk voor ze en zeker je eigen kroost wil je liever niet teleurstellen. Maar zolang je het onderbouwt doet, is er niets aan de hand. Komen ze met 3 verschillende boekjes, neem dan van 1 boekje een lot. Aan één heb je gewoon genoeg.
Wil je de kids niet langs de deuren laten gaan of vinden ze dat eng? Zet ze dan voor de ingang van de supermarkt. Ze zien zelf de persoon al aan komen lopen, wat het minder eng maakt. Daarnaast komen daar veel meer mensen, dus zijn ze ook nog eens sneller van de loten af. Wachter er verder vooral niet te lang mee. Hoe langer je wacht met verkopen, hoe meer mensen al een lot hebben. Zorg dus dat je als eerste bent!

Al met al

Kort samengevat: Ik vind de Grote Clubactie zeker een goede actie. Hoewel het wel eens over het hoofd wordt gezien wat de belasting is op (groot)ouders, een goede manier voor sportclubs om een extraatje binnen te halen. Jaarlijks wordt er tenslotte toch bijna 2,4 miljoen opgehaald voor de clubs. Hoewel ik nog steeds van mening ben dat het voor volwassenen iets makkelijker moet zijn om een lot online te kunnen kopen, denk ik dat daar in de afgelopen jaren zeker een verbeterslag is gemaakt. Dat de kosten doorberekend worden aan de clubs geeft mij een negatief gevoel. Maar ik snap ondertussen ook wel dat dit fraude en oneigenlijk gebruik tegengaat. Het organiseren van de loterij kost tenslotte ook geld. Laat de grootste profiteurs (de clubs die het meeste loten verkopen) daar dan ook de grootste kosten van dragen. Effectief ontvangen zij tenslotte alsnog bijna 80% van de opbrengst. Een opbrengst die het mogelijk maakt clubs en verenigingen net wat meer kunnen organiseren voor hun (jeugd)leden.

8 gedachten over “De Grote Clubactie: Top of Flop Actie?”

  1. Ik heb altijd gemengde gevoelens over dit soort acties. Inderdaad vooral vanwege de grote vraag aan ouders en omgeving qua tijdsbesteding. Maar het bedrag is natuurlijk wel de moeite waard.

    Beantwoorden
  2. dochter zit nu op skeeleren.. zij doen niet mee aan de grote clubactie. ze doen wel mee met 24kika. 24 uur skeeleren (estafette) voor kika en de kinderen rijden dan 24minuten op hun eigen skeelerbaan tijdens de les als ze dit volhouden. de volwassen verkopen eventueel ook loten en zoeken sponsors en de kinderen uitaard ook. dit gaat om kleine bedragen.. (maar dus zonder lot) niets moet… (en ja idd bij meerdere kinderen loopt t bedrag al snel op) we hoeven gelukkig niet langs de deuren.. (een whatsappje in de familieapp is genoeg… :p )

    maar ook regelmatig sponsoracties van school en een jaarlijkse sponsorloop in t dorp etc.. telt wel op.. maar we geven verder niet aan goede doelen eigenlijk, dus vind het niet erg om via de kinderen aan goede doelen te geven.. terwijl zij er vaak een sportieve prestatie voor leveren 😉

    Beantwoorden
    • Goede compensatie om inderdaad dan niet aan andere goede doelen te geven. En het feit dat de kids er ook echt iets voor moeten doen is voor hen ook een goede motivatie.

      Beantwoorden
  3. Hier liggen de boekjes met loten ook alweer klaar. Alle kinderen zitten op een andere vereniging, en dus kopen wij de nodige loten in. Buurkinderen die op nóg weer andere verenigingen zitten hebben pech. Ik zeg er inderdaad altijd wel bij waarom we geen lot bij hen kopen en dat begrijpen ze altijd prima.

    Beantwoorden
  4. Ik heb een lootje van mijn neefje gekocht. Tot mijn verbazing vertelde zijn moeder blij: dat is dan 59 cent voor in je soaarpot knul! Wat blijkt: van elk verkocht lot geeft zijn sportclub hem 50 cent. Dat vind ik echt raar! Ik wil zijn sportclub steunen, niet zijn spaarpot!

    Beantwoorden
    • Dat heb ik inderdaad wel vaker gehoord. Want als het de kinderen niets oplevert, gaan ze er ook niets voor doen. Beetje jammer dat het zo werkt tegenwoordig. Wel vind ik dan eigenlijk dat de ouders daar een bepaalde rol in moeten nemen. Als jij als ouder aangeeft dat het voor het goede doel is, dus dat ze er niets voor terugkrijgen, dan leren ze ook wat vrijwilligerswerk is. Heel belangrijk dat ze daar ook iets van meekrijgen.

      Beantwoorden
      • bizar idd.. soms zie ik wel iets als dat degene die de meeste loten verkocht heeft een prijs krijgt.. of bij scouting gingen alle boekjes met naam van de verkoper in een ton en daar werd een winnaar uit gehaald (dus niet t kind met de ouders met t grootste netwerk of grootste portemonnee) maar willekeurig.. maar blijft bizar.. je doet t voor de club idd..

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.