Wat heb je na een jaar lang punten sparen?

Oef, daar kan ik mij af en toe best wel een boos over maken. Bedrijven die zich helemaal hip beschouwen met een puntenspaarprogramma. Laatst is mijn vaste schoenenleverancier overgestapt van zegels naar punten, terwijl het systeem niet helemaal lekker werkt (een week later kon men mijn account al niet meer vinden) en ik ken zelfs een lokale bakker die met een digitaal puntensysteem werkt. Nu vind ik het niet erg dat er wat te sparen valt en ik snap dat bedrijven er helemaal bij willen horen. Maar die frustratie zit ‘m dan voornamelijk in falende puntensystemen.

Waarom zo’n systeem?
Klantbinding. Bedrijven denken zo enorm in klantenbinding, dat het de plank mis begint te slaan. Bij ons krijgt de klant punten, dus komt de klant vanzelf wel weer terug. Maar omdat je tegenwoordig overal punten krijgt, moet je zelfs daar weer uit springen. En ik ben daar niet zo’n fan van. Leuk als ik zegels krijg, airmiles spaar of mijn klantenkaart moet showen voor extra korting, maar laat mij er dan wel profijt van hebben…

Echt! Hema?
Jawel, vandaag gaat mijn blog over ‘onze’ Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Ook dit bedrijf met Nederlandse roots waagt zich aan het spaarpunten systeem. Zo lekker Hollands: sparen! Al sinds het begin van het systeem had ik mijn twijfels over dit geweldige systeem. Je spaarde namelijk punten voor vouchers voor, jawel: NOG MEER KORTING! 15% korting op je gebak voor slechts 50 punten. En die punten had je zo hoor. Bij elke euro eentje!

Eeeh, wacht even. Bij elke euro één punt?!? Dus bij aankoop van €50 krijg je een voucher voor 15% op gebak. Nou, een taart kost (voor t gemak) €10. Daar krijg je dan €1,50 korting op (Wij wonen samen, dus 1 taart is meer dan genoeg). €1,50 op totaal €60 is een 2,5% korting. En daar moet je wel eerst €50 voor uitgeven.
Of: tot wel €15 korting bij besteding van €70 voor ‘slechts’ 200 punten. Dat komt dus neer op €15 korting nadat je €270 hebt uitgegeven. Dat is de maximale korting, die neerkomt op een 5,5% Nou, oke, van een geweldig spaarsysteem waar de klant echt veel voordeel uithaalt zijn we al gedegradeerd naar een ‘normaal’ spaarsysteem.
Maargoed, je kan de punten sparen en er komt vanzelf een keer een voucher waar je echt wat aan hebt!

Hema had aan mij dit jaar een goed jaar! Ik had wel 194 punten bij elkaar, wat neerkomt op een besteding van €194! Daar zaten dan een hele rits nieuwe boxers bij, keuken doeken en nog wat andere dure dingen. Normaal besteed ik er nooit zoveel, maar dit jaar viel alles samen.
194 punten. En dan krijg ik een alleraardigst mailtje van de Hema:

“beste SVMV,

Op 29 januari 2018 vervallen de punten die je in 2017 hebt gespaard en nog niet hebt ingewisseld.
Jij had per 1 januari nog 194 punten uit 2017.

Voorkom dat deze punten op 29 januari vervallen, door ze snel in te wisselen op hema.nl of via de HEMA app.

Punten die je in januari 2018 spaart, blijven dit hele jaar nog geldig. ”

Wat fijn dat de punten die ik dit jaar spaar, het hele jaar geldig zijn! #ikmoetevenspugen.

Wat een onzin! Je hebt dus eigenlijk alleen wat aan je punten als je ze direct ook weer uitgeeft. Natuurlijk zaten er wat opties bij waar ik mijn punten aan kan uitgeven. Voor 100 punten een tientje korting op een stedentrip, voor 25 punten krijg ik 15% korting op 1 babyartikel, voor 100 punten 20% korting op iets en voor 100 punten krijg ik 100 fotoafdrukken voor €5. Tja, geen van alle gebruik ik… Wat heb ik er dan nog aan? Gelukkig zijn er ook nog twee vouchers dat ik geen extra geld uit hoef te geven. Voor 250 punten een ‘gratis limited edition shopper’ met natuurlijk Hema rookworst en voor 50 punten kan ik een kopje koffie aan de voedselbank doneren. Kortom: als ik geen extra geld wil uitgeven aan dingen die ik toch niet gebruik, kan ik wel 3 kopjes koffie schenken aan de voedselbank. Nou, dat streelt mijn ego zo enorm, ik ga meteen weer boodschappen doen bij de Hema! #moet-nog-een-keer-spugen#

Eerdere blogs
Natuurlijk heb ik al eens eerder over dit onderwerp geblogd. Zo heb ik een keer geschreven hoe je het meeste uit jouw airmiles haalt. Nog steeds een van mijn favoriete systemen. De punten zijn lekker lang houdbaar en je hebt genoeg keuze om er wat mee te doen. De andere airmiles variant (die van de KLM) voelt meer als een wassen neus. Het viel heel erg tegen welk voordeel ik behaalde na zoveel vluchten.

En zo blijft het lastig. Bedrijven willen dat je terugkomt en bedenken daar spelregels voor. Houdbaarheid van punten, extra kortingsacties en noem maar op. Daarin moet je traditioneel, vernieuwend, aantrekkelijk en ook uniek zijn. Nou Hema, lekker gewerkt! Uniek is het zeker, maar wat mij betreft mag het weer terug naar de tekentafel.

Ben je ook ontevreden over het puntensysteem van Hema? Deel en/of like deze blog dan ook vooral! Hoe meer mensen we bereiken, hoe groter de druk naar Hema om iets aan hun punten systeem te veranderen.

Deel deze blog via:

7 Comments

  1. Kan mij dit geklaag bij de kassa goed voorstellen, ik was zelf ook goed verbaasd, als ze je nou nog 3 maanden geven, dat valt wel te doen. Als je ze nu op wil maken moet je kopen om het kopen, hekel aan, misschien dan toch maar doneren aan de voedselbank, beter als het laten vervallen van de punten….

  2. ik spaar nog geen punten bij hema en als ik dit zo lees ben ik dat ook niet van plan. had wel zo’n mailtje van hunkemoller. toevallig bij de sale van hen (3 halen 2 betalen) bh’s besteld (6 besteld, 3 gehouden :p) kwam ik erachter dat ik nog punten had staan en die worden dus niet automatisch verrekend bij je aankoop. daarvan is dus weer 5 euro vervallen.. (heb nu nog 10 euro staan die langer geldig is) akn er ook slecht tegen idd die beperkte geldigheid.. ze manipuleren je om NU extra te gaan shoppen voor iets da tje NU NIET NODIG hebt om zo maar je gespaarde punten/saldo uit te gaan geven zodat t niet vervalt ??

  3. Dit mailtje kreeg ik ook, en ik heb daarom besloten te kappen met het sparen bij de HEMA. Ik geef mijn overgebleven punten aan de voedselbank (is een optie, maar gaat per 50 punten dus de 42 die ik overhoud, kan ik niet schenken). En dan houd ik er mee op, ik ga niet een jaar sparen voor een gratis tompouce op mijn verjaardag.

    Onze plaatselijke bakker heeft een systeem waarbij je onbeperkt kunt doorsparen ( 1 punt per 1 bestede euro) en daar hebben we al meerdere gratis taarten, koekjes en ja ook doodgewone gratis broden voor terug kunnen halen. Daar heb je tenminste wat aan!

  4. ik stop er ook mee, eerst een lokker om je aan een pas te krijgen en dan vervallen de punten na een jaar. Slechte zaak.

  5. ik stop ermee klant lokkers met veel poespas waarom niet gewoon de punten in korting verrekenen met de volgende aankoop ????

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.