Toch reclame in de bus

Wij hebben een nee-nee sticker op de brievenbus. Niet omdat ik een hekel heb aan het lokale krantje of omdat ik de folders verschrikkelijk vind. Nee, allereerst kunnen wij toch alles digitaal doorlezen, dus is zo’n sticker veel beter voor het milieu. Het scheelt ook een extra keer naar de papiercontainer, maar de laatste reden is nog de beste: we worden niet in verleiding gebracht. Elke reclame die je ziet, brengt je op een bepaalde manier in verleiding. En ondanks die sticker, hebben we toch met regelmaat reclame in de bus. Hoe kan dat toch…?

Wekelijkse folder

De enige folders die ik wekelijks bekijk zijn die van de lokale supermarkt. Even kijken wat we deze week extra gaan kopen. Verder bekijk ik vrijwel geen folders. Daarmee houd ik mijzelf veel eenvoudiger tevreden met wat ik heb. Als we dan echt besluiten iets nodig te hebben, gaan we op dat moment wel op zoek. Lekker winkels struinen, de betreffende folders in de gaten houden en zo verder. We moeten dus eerst al besloten hebben dat we iets aan gaan schaffen voordat we er naar op zoek gaan. Precies de omgekeerde wereld van wat reclamefolders doen. Die laten je dingen zien die jij misschien wel nodig hebt.

Tot zover zit er dus al een goed spamfilter op de brievenbus!

Toch reclame

Maar nu komt het. Bedrijven zijn steeds slimmer en hebben al jaren een manier gevonden om toch langs dat spamfilter te komen. Die nee-nee sticker is namelijk alleen voor ongeadresseerd (reclame)drukwerk. Zodra er een adres opstaat, is het niet meer ongeadresseerd en mag het wel bezorgd worden. Vooral de oude bewoners van ons appartement hebben nog wel eens hun adres achter gelaten. En zo komt er nog met regelmaat reclame binnen: De H&M met hun nieuwe collectie, de autodealer die het toch wel tijd vind om de auto in te ruilen, de jaarlijkse vakantiefolder en nu ook weer de jaarlijkse IKEA catalogus.

Zo erg zijn die paar folders nou ook weer niet

Ach, die IKEA catalogus mag dan wel bezorgd worden. We komen daar regelmatig en de folder bevat best leuke ideeën die je ook gewoon zelf kan maken. Die van de H&M kijkt mijn vriendin graag door en de van de autodealer gaat retour afzender. Dan had het klantenbestand maar iets actueler moeten zijn.

Nog iets dat teruggaat/ging

Bij het schrijven van deze blog moest ik nog even bedenken of hij überhaupt nog wel bestaat: De telefoongids! Die oude groene telefoonnummerbijbel waarin alle (vaste)nummers van de regio stonden bestaat dus nog. Nog inderdaad. Dit jaar verschijnt hij voor het laatst. Na 138 jaar is het einde telefoongids en gouden gids. Maar daarvoor ging er ook rustig ‘retour afzender’ op. Zeker met het internet bij de hand is het gewoon niet meer nodig om door zo’n achterhaalde papierbundel te moeten gaan. Ik heb zelf niet eens een vaste telefoon, dus waarom zou ik dat ding nog willen gebruiken. Heel eenvoudig dus: terug ermee!

Welke folders kijk jij graag door en hoe voorkom je dat je de rest ook ontvangt?

Deel deze blog via:

3 Comments

  1. Eigenlijk dezelfde aanpak. Nee-Nee sticker, adres geregistreerd bij Postfilter, en reclamepost op naam van vorige bewoners zonder pardon retour afzender. En bij die schaarse folderbezorger die wel een foldertje in onze bus gooit, stuur ik meestal een klaagmailtje naar het bedrijf achter de folder. Daarmee houden we het aardig beperkt.

    En inderdaad zijn bestanden vaak niet actueel. Wij wonen in een voormalig kantoorpand, en ruim drie jaar na vertrek van het laatste bedrijf vallen hier nog regelmatig bedrijfsmailingen in de bus. Met name zware catalogi, die ik dan ook met satanisch genoegen retour afzender stuur. Op mijn dagelijkse ronde met ons hondje kom ik gelukkig langs een brievenbus…

  2. Ha, folders. Een van de discussiepunten in Huize Genoegzaam. Als ik hier alleen zou wonen, zat er al jaren een nee-neesticker op de brievenbus, precies om de redenen die jij in je post noemt. Manlief vind het echter heerlijk om met een kopje koffie erbij, door de folders te bladeren. Geen idee waarom, hij koopt er niks extra’s door. Maar ieder voorstel van mijn hand om zo’n sticker te bestellen wordt ferm van de hand gewezen. Misschien als ze zo’n sticker een keer aanbieden in zo’n reclamefolder…
    Overigens ben ik verder nog altijd zeer goed te spreken over meneer Genoegzaam, dus ondanks ons stickerloze huwelijk gaat het verder prima ;).

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.