The fear of missing out

Gisteren was ik een dagje vrij. Heerlijk, een dagje rustig door het huis bezig zijn, hier en daar wat beetpakken, maar vooral niet te veel doen. Radio aan en ontspannen maar. Iets wat mij direct opviel was de reclame. Dit keer niet de hoeveelheid reclame, maar vooral het type reclame. Het kan je namelijk niet ontgaan zijn dat het gisteren Black Friday was. En natuurlijk gingen alle reclames over de kortingen die je krijgt op deze dag. Maar zijn het dan wel zulke goede deals?

Black Friday: Wat was het ook alweer?

Black Friday is in Amerika de dag na Thanksgiving. De dag waarom de meeste Amerikanen vrij zijn en dat eigenlijk de periode inluidt van kerstinkopen doen. Verkeer en openbaar vervoer is overbelast en winkels overvol. Alle Amerikanen proberen hun graantje mee te pikken. Sinds een aantal jaar is dit ook het geval in Nederland. Veel aanbiedingen en extra scherpe prijzen. Filmpjes van rennende mensen om de aanbieding te pakken te krijgen komen dus tegenwoordig ook in Nederland voor.

De aanbiedingen hebben nog niet het niveau uit Amerika

In Amerika is Black Friday echt een ding. Kortingen lopen dan wel op tot 75%! Natuurlijk heel aantrekkelijk als je net op zoek was naar een nieuwe TV of computer. Het scheelt gewoon bakken met geld. Op de radio die ik vandaag aan had, kwam tussen alle reclames het nieuws voorbij. “De aanbiedingen van Black Friday vallen wel mee. Slechts 1 op de 10 aanbiedingen is echt de moeite waard”. Slechts 1 op de 10!! Heel Nederland wordt lekker gemaakt met een dag / weekend waarin extreem veel koopjes zijn, blijken het helemaal geen koopjes te zijn. Gelukkig let onze consumentenbond nog op :).

Ook wij maken er gebruik van

Hoewel het inderdaad niet altijd goede koopjes zijn, zitten er dus wel flinke aanbiedingen tussen. En daar moet je gebruik van maken. Mijn vriendin is al maanden aan het sparen voor een nieuwe gadget. Ondertussen is er genoeg gespaard, bleek hij dit weekend €200 goedkoper te zijn. Dan is het zeker wel de moeite om te kopen waar je zo lang al voor aan het sparen bent.

En dat is ook de boodschap

De titel van mijn blog is “fear of missing out”. Een vaak gebruikte leus in bijvoorbeeld social media. Bang om iets te missen. Bang  dat je iets van het nieuws in de wereld of van je vrienden mist. Maar, het fenomeen Black Friday heeft in Nederland ook heel veel weg van fear of missing out. LET OP! NU MET EXTRA KORTING!! Tja, heel leuk hoor. Zo zag ik in een filmpje een mevrouw die bij de supermarkt een powerbank wilde kopen. Helaas was hij uitverkocht. De journalist vroeg “Dan maar voor de gewone prijs bij een andere winkel een powerbank halen?”. “Nee echt niet” antwoordde ze. Eigenlijk was ze bang om de aanbieding te missen. Nou hij toch in de aanbieding is, wil ze hem graag kopen. Maar als hij niet in de aanbieding is, hoeft ze hem opeens niet.

Laten we ons niet gek maken?

En dan twijfel ik toch wel een beetje. Kijk, als je al een hele tijd aan het sparen bent voor iets en je koopt het dan in de aanbieding: helemaal top! Maar er zijn dus ook genoeg mensen die iets gaan kopen voor de aanbieding. Als de aanbieding er niet was geweest, had je het niet gekocht en had je het ook niet gemist. Hoe krom is het dan om het nu dan toch te kopen? Zeker als je je dan bedenkt dat de aanbiedingen vaak ook ‘slechts’ 10% of 20% zijn, valt het allemaal wel mee hoeveel korting je nu krijgt.
Sterker nog: waarschijnlijk is het over een paar maanden nog een keer in de aanbieding. En een paar maanden later weer. Eigenlijk moeten we dus helemaal niet de folder gaan bekijken om te zien wat er allemaal in de aanbieding is.

Omdenken

Black Friday is de dag om koopjes te jagen. Voor de normale mens dan. Ben je echt financieel bewust? Dan ga je dus eerst eens bedenken of en wat je echt nodig hebt. Vervolgens spaar je een tijdje voor die gadget. Pas als je genoeg hebt gespaard moet je op aanbiedingen jacht. Je hebt namelijk al besloten dat je het geld uit wilt gaan geven. Maak dus zo optimaal mogelijk gebruik van een dag als Black Friday, maar laat je niet in verleiding brengen om iets extra’s te kopen. Over het algemeen heb je het namelijk helemaal niet nodig!

Toch iets gekocht?

Geen probleem! In Nederland mogen wij als consumenten alle producten binnen de wettelijke bedenktijd terugbrengen. Ben je toch gevallen voor een supertoffe gadget en geniet je er al met volle teugen van? Lekker blijven genieten! Een aankoop die je hebt gedaan is nou eenmaal al gedaan. Daar kan je dan heel erg van gaan balen, maar we kunnen de tijd toch niet terugdraaien. Gewoon dus van je aankoop gaan genieten. Maar let op: volgend jaar is er weer Black Friday. Trap er dan niet weer in 🙂

Deel deze blog via:

4 Comments

  1. Gisteren een stofzuiger gekocht. Omdat we er eentje nodig hadden. Had van te voren al goed gekeken wat ik wilde hebben (grote stofzak, lang snoer wat gemakkelijk op te rollen was, goede recensies). Deze was niet in de Black Friday sale, maar ben er niet minder blij mee.
    Heb zelf een winkel en webshop, maar dat Black Friday gedoe staat me zo tegen dat ik er niets mee gedaan heb. Ik bepaal mijn eigen kortingsmomenten wel.

    1. Kijk, zo mag ik het lezen. Geld uitgeven is niet erg, zolang je het maar bewust doet 🙂 Ik snap heel goed dat die Black Friday aanbiedingen je tegen gaan staan. Zeker als je zelf een winkel hebt. Misschien zelfs wel slim om op een ander moment de kortingen te geven. Tijdens Black Friday moet je concurreren met hele grote spelers en de consument kan het geld maar één keer uitgeven. Heb je op een ander moment korting, dan heb je minder concurrentie en de consument meer geld.

  2. Ik heb er via mijn werk rechtstreeks meet te maken , met die hele “black friday” gekte ! Heb een helse week achter de rug om alle pakjes op tijd buiten te krijgen bij een Webshop van een Belgische (kleding)winkelketen . Echt gek hoe de mensen maar blijven kopen , kopen , kopen . Sinds ik mij veel bewuster ben geworden over mijn geldzaken , laat ik het aan mij voorbijgaan. Ik hou mijn portemonee dicht !

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.