Per stuk betaald krijgen

Ding dong: “Kunt u een pakketje voor de buren aannemen?” Het komt tegenwoordig niet zo vaak meer voor, omdat ik niet zo heel veel thuis ben, maar toen ik nog studeerde was dit regelmatig het scenario. Buren niet thuis en ik wel. Kom maar op. Maar waarop proberen pakketbezorgers het niet gewoon nog een tweede keer? En wat moet je nou doen als je het niet met de buren kan vinden?

Pakketbezorgers

Af en toe heb ik gewoon medelijden met ze. Dan heb ik weer eens wat besteld wat stiekem best wel zwaar is. Bijvoorbeeld mijn complete meubelset die bestond uit 5 dozen van elk 40 kilo. Was die man even blij dat ik niet op vier maar twee hoog woon. En was ik even blij dat ik thuis was en niet bij mijn buren de pakketten op hoefde te halen. Vaak hebben ze alleen maar haast en willen ze zo snel mogelijk weer door. Nooit even een praatje en zeker niet rustig aandoen. Waarom toch al die haast?

De oorzaak is simpel

Pakketbezorgers worden over het algemeen per pakketje betaald. Hoe meer ze bezorgen, hoe meer ze verdienen. Is iemand niet thuis, moeten ze een tweede keer langs. Voor de tweede keer langsrijden krijgen ze dan nog maar de helft. Dat valt dan best tegen. Bij de buren afgeven is dan vaak wel zo makkelijk.

Wat nou als je de buren niet mag?

Wij hebben het wel eens gehad. Boven ons wonen een paar studenten en ondanks dat het briefje aangaf dat ons pakket bij hen was bezorgd, is er meerdere malen ontkent dat ze het pakket hadden. Na een week toch maar met de verzendende partij contact opgenomen. Net toen dat escalatie proces vanuit de webshop bijna begon te lopen, lag het pakketje bij ons tegen de voordeur aan. Niet heel prettig. Leuk dat iemand ons pakketje aan wil nemen, maar liever niet op die manier. Goede alternatieven zijn dan om het bij het lokale distributiepunt (bijvoorbeeld de AH of Etos) te laten bezorgen. Dan kan je het pakketje ophalen op een moment dat het jou ook goed uitkomt. Een andere optie is om het pakket op je werk te laten bezorgen. Steeds meer bedrijven accepteren dit. Voor zowel de pakketdienst als voor jouw wel zo makkelijk!

DHL maakte het wel heel bont

De reden om deze blog te schrijven komt eigenlijk door wat mijn vriendin overkwam. Ze was gewoon thuis en verwachte een pakket. 10 minuten heeft het busje van de DHL voor de deur gestaan. Er is niet gebeld, maar na die tien minuten lag er wel een briefje in de bus: “we hebben u niet thuis aangetroffen, u kunt het pakket daar ophalen na 18:00 uur”. Aangezien wij een portiek wonen, was het ook nog eens wat vreemd dat het pakket 50 meter verderop opgehaald moest worden. binnen die 50 meter zijn er namelijk zeker 20 andere woningen.
Enigsinds verbaasd heeft mijn vriendin het pakketje opgehaald. Wat bleek. Het adres waar het opgehaald kon worden was het woonadres van de bezorger. Iedereen die in de buurt niet thuis is, krijgt hetzelfde (voorgeschreven) briefje met hetzelfde adres. Daardoor hoeft de bezorger niet langs alle buren en hoeven de pakketjes ook niet opnieuw het systeem in, waardoor je een extra dag moet wachten. Enigszins een nobele gedachte, maar eigenlijk erg krom als je bedenkt dat dit deze man ook meer oplevert. Hij hoeft tenslotte niet nog een extra keer langs de deuren. Zeker aangezien hij dan ook nog eens een keer niet heeft aangebeld, valt dit erg tegen.

Oorzaak en gevolg

Het is zo simpel. De bezorger krijgt betaald per pakje, dus probeert zoveel mogelijk pakjes per uur te bezorgen. Daar worden ze vanzelf creatief in. Het moet voor hen tenslotte ook brood op de plank opleveren. En dan ben ik zelf wel weer direct een voorstander om het bezorgen aan de deur uit de keten te schrappen. Wanneer een pakje namelijk op een centraal punt wordt afgeleverd hoef jij niet perse thuis te zijn om het pakje aan te nemen en weet de bezorger direct dat het pakje bezorgt kan worden. Een extra reden om het zo te doen is de besparing voor het milieu. Geen uitlaatgassen, geen vervuiling. Dat gezegd hebbende ben ik dan ook direct heel benieuwd hoe de pakketbezorging er over een paar jaar uitziet. Want zoals het nu gaat werkt het prima, maar het kan zoveel beter.

Deel deze blog via:

5 Comments

  1. Ik denk dat het een illusie is om op uitlaatgassen te besparen. Zo’n distributiepunt moet ook bezocht worden. En de meeste mensen zijn van nature lui. Die pakken effe de auto, op en naar, voor dat pakketje.

    Ik laat daarnaast hondenvoer bewust thuis bezorgen vanwege het gewicht van de zakken. Dit til ik niet zo makkelijk weg!

  2. Ja ik laat het thuis bezorgen omdat het meestal grote dingen zijn, niet fijn als ik het dan weer ergens vandaan moet gaan slepen, had ik net zo goed zelf naar de winkel kunnen gaan.
    Als het klein is en de mogelijkheid is er, dan laat ik het wel meteen bij zo’n ophaalpunt of in de winkel bezorgen. Hoef ik niet thuis te gaan zitten wachten tot het bezorgd wordt. Maar dan ga ik lopen of op de fiets.

  3. Bij ons op het werk worden er idd ook veel pakketjes bezorgd, de mannen van de goederen inname hebben er bijna een dagtaak bij….

  4. ik bestel ook vanalles online ivm geen 2e auto en fulltime werken, weinig winkels hier in t dorp.. winkel dus online, maar werk thuis, ben alleen ff op en neer naar school rond bepaalde tijden.. buren nemen hier wel voor elkaar aan.. alleen wel maf.. was vandeweek gewoon thuis idd.. dhl.. stond bij t verkeerde huis.. 3 veldjes naast elkaar, maar allemaal een eigen straatnaam.. gaat regelmatig mis.. andere meneer met t zelfde huisnummer had dus een briefje in de deur met bezorger gemist, afgegeven op nr x. hij haalde t op en zag dat t niet voor hem was :p kon hij t weer naar mij brengen.. gedoe.. gaat vaker mis met die straten.. moest laatst een ambulance bellen voor de buurvrouw, die stond ook daar bij een huis met t zelfde nr ipv bij de buurvrouw 🙁 gelukkig liep ik naar buiten om te kijken waar ze bleven…

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.