Mijn overvolle mailbox

Tijd is geld! Iedereen roept het, iedereen weet het en iedereen is het ermee eens. Tijd is geld… Soms belangrijk om tijd te gebruiken en investeren (in bijvoorbeeld vrienden of familie), soms weggegooid, omdat je iets onzinnigs hebt zitten doen dat alleen maar frustratie opleverde. En een andere keer heb je niks geproduceerd, maar heb je er wel een goed gevoel aan over gehouden. Ik roep meestal: “Je kunt alleen tijd verspillen, door te vergeten ervan te genieten”. Een gegeven is dat er slechts 24 uur in een dag zit en af en toe heb ik dan echt dat gevoel: “dit is zonde van mijn tijd”. Een recent voorbeeld daarvan is mijn mailbox. Mijn uitpuilende mailbox kan ik beter zeggen. En ondertussen heb ik (succesvol) heel veel gedaan om tijd te besparen!

Het werd steeds gekker. 20, 30 of zelfs 40 mailtjes per dag. Ik werd er gek van en zag het overzicht gewoon niet meer. Tijd om actie te ondernemen om al die tijdslurpende dingen vaarwel te zeggen!

Meld je af!
Heb jij ook korting gekregen bij je laatste online aankoop door je aan te melden voor de nieuwsbrief? Ik ook. Maar na tien aankopen bij 10 verschillende winkels kreeg ik wekelijks 20 extra mailtjes. Zonde van mijn tijd, want je leest ze automatisch toch even door. En laten we eerlijk zijn: 999 van de 1000 mailtjes gooi je na het lezen zonder verdere actie weg. Gewoon afmelden dus! Dit werkt bijvoorbeeld ook met Facebook groepen en jouw reclamefoldertjes in de brievenbus.

Sorteer de mails nog voordat ze binnenkomen
Ik ben groot fan van Gmail, maar ook outlook en live ondersteunen ze: regels. En regels zijn heel simpel. Voldoet een mail aan de voorwaarden, doe er dan een actie mee. Bij Gmail heet deze functie trouwens ‘filters’. En wat doe ik dan? Ik pak de afzender van de reclame mails die ik WEL wil ontvangen en stel deze in als regel. Als ik een mail van die afzender krijg, moet hij in het mapje ‘reclame’ komen. Zo gebeurd dat ook automatisch met berichtjes van Facebook, linked in, crowdfunding platformen, sport en noem maar op. Aan alle mailtjes wordt direct een label geplakt of worden ze zelfs in de map al geplaatst. Op die manier kan ik in één keer alle reclame mails selecteren en wegwerken. Veel efficiënter.

Het is geen dagtaak
Onthou: je mail wegwerken is geen dagtaak. Zorg dus ook dat je er niet de hele dag mee bezig bent. Werk je mail op vaste tijden bij. Bijvoorbeeld ’s ochtends, na de lunch en vlak voor je weggaat. Daardoor kan je de rest van de dag je goed focussen. Want, als je eenmaal afgeleid bent door een mailtje dat binnenkomt, duurt het vervolgens weer 15 minuten voordat je weer in de goede flow zit. Zonde van de tijd!

FOMO
Een bekend fenomeen: FOMO. “Fear of missing out”. Bang zijn dat je iets mist. Waarom doen de blogs met genummerde lijstjes het zo goed? Simpelweg omdat JIJ (onbewust) bang bent dat je een reden nog niet wist. Al is het er maar eentje. Geloof mij: je mist niks! En kom je erachter dat je iets moet veranderen of iets concreet wil gaan doen, dan is het prima op tijd om dan naar die informatie te zoeken.
Dit geldt niet alleen voor e-mails, ook voor Faceboek(groepen), linked in, instagram, de reclamefolders in je brievenbus, whatsapp meldingen op je telefoon. Je hoeft niet alles te hebben, je hoeft niet alles te bekijken en je komt er vanzelf achter dat je achteraf niks gemist hebt. Lekker rustig!

Wat moet je dan met de tijd?
Ga doen wat je het liefste doet! Vergeet niet van je extra tijd te genieten. Doe iets extra’s met je partner, (klein)kinderen of pak een goed boek. Ga lekker sporten of ga op de koffie bij de buurvrouw. Zolang je maar herkent welke negatieve bronnen jouw tijd en energie opslurpen en je er wat aan doet. Mijn mailbox is een stuk schoner en mijn Facebook meldingen en tijdlijn vragen veel minder energie. Ik heb alweer bijna genoeg aan die 24 uur in een dag 😉

1 gedachte over “Mijn overvolle mailbox”

  1. Ik ben erg blij met de groepering van mails in Google inbox. Ik heb de notificaties voor mailtjes nog wel aan staan op m’n telefoon, maar alleen voor degene die niet in een reclame/financiën/sociale categorie belanden. Dat zijn bij mij bijna alleen maar belangrijke mails die ik op tijd wil zien. De rest kan wachten.

    En ja, ik heb mij ook voor het grootste deel van mijn nieuwsbrieven uitgeschreven. Wat een rust!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.