Het maximale uit de aanbieding halen

Elke week spitten wij trouw de bonusfolder door en elke week worden wij weer heel gelukkig van het voordeel dat daarmee gebracht wordt. Maar heb jij je wel eens gerealiseerd dat de ene aanbieding (veel) beter is dan de andere? En dat je zelfs nog op moet letten dat je niet onnodig een voorraad aanlegt…

Niet alleen de Appie maakt zich er schuldig aan. Elke winkel doet het. NU VOOR SLECHTS €3,95! In het klein zie je er dan de normale prijs eronder staan met een streep erdoor: €3,99. Het zijn van die aanbiedingen om het aanbieding zijn. Het is helemaal niet zoveel goedkoper, maar toch koopt iedereen het. Het is tenslotte in de aanbieding. Dat je bij de concurrent standaard al die €3,95 betaald maakt niet uit. Daar is het niet in de aanbieding.

Snoepjes

Een ander voorbeeld zijn snoepjes. Ik ben dol op snoep en beschouw mijzelf als een rasechte zoetekauw. En die snoepjes haal ik dus het liefste in de aanbieding. Maar als dan alle zakken €1 zijn, verbaasd het mij wel eens hoe weinig korting je dan op sommige zakken krijgt. Die zijn dan normaal €1,03 ofzo. Dat terwijl andere zakken rustig €1,65 zijn. Grote verschillen binnen dezelfde aanbieding.

Zeep

De grootste aanbieding hadden wij pas. Drie flessen Robijn voor €9. Aangezien wasmiddel normaal behoorlijk duur is, was dit zeker een goede aanbieding. Maar welke fles neem je dan? Mijn vriendin en ik stonden nauwkeurig even te kijken wat we nodig zouden hebben. 1 fles wasverzachter, 2 flessen normale zeep… Maar eenmaal kijkend naar de prijzen hebben we 6 flessen zeep meegenomen. Waarom? Normaal kost zo’n fles wasmiddel €8 of €9. Terwijl een fles wasverzachter €3,50 kost. De wasmiddel was dus ruim 60% goedkoper, terwijl de wasverzachter slechts 14% goedkoper was. Aangezien we hier vooral gingen om de voorraad aan te vullen, hebben we vooral de aanbieding maximaal gebruikt.

Altijd opletten

Als je echt voor de aanbiedingen gaat zal je dit al lang weten, maar ik wil het toch nog een keer gezegd hebben. Laat je niet direct inpakken door de prijs. Denk nog even een tweede keer na. In een eerdere blog heb ik daar al aandacht aan besteed.
Supermarkten gebruiken namelijk een marketing truc. Bij supermarkt A kosten de tomaten slechts €1. Bij Supermarkt B kosten de tomaten slechts €0,65. Toch is supermarkt A goedkoper. Bij supermarkt A krijg je namelijk een kilo tomaten voor die euro, terwijl Supermarkt B €0,65 vraagt voor 500 gram tomaten. Dat komt neer op €1,30 per kilo.

Wil je dus het maximale uit je aanbieding halen, let dan vooral op de prijs, de hoeveelheid die je voor die prijs krijgt, wat het product normaal kost en wat het kost bij de concurrenten. Want ze willen allemaal dat je jouw geld bij hen uitgeeft, maar soms kan je het toch beter bij een ander doen.

Deel deze blog via:

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.