Goed bezig NS!

Ik reis meerdere dagen per week met de trein. Soms tot grote ergernis met blaadjes, bevroren wissels en defecte bovenleidingen, maar meestal gaat het best prima. Zeker heb ik wel eens wat vertraging, maar dat hoort erbij. Dat heb ik op de weg tenslotte ook, maar dan klagen we er niet over ‘want er stond file’. Echter kan ik in een vertraagde trein net zo goed werken als in een trein die gewoon rijdt.  Het maakt mij dus niet zo heel veel uit. Nu kreeg ik afgelopen weken drie berichtjes van de NS. Drie berichtjes die ik toch even wil noemen. Want stiekem vind ik dat de NS gewoon lekker bezig is!

Vertraging

He, vervelend. De trein is vertraagd. Dat kan gebeuren en heeft vaak verschillende oorzaken. Het eerste berichtje wat ik van de NS kreeg, kondigde de vertraging zelfs al aan!
“Beste SVMV,
Wij zijn hard bezig het spoor te vernieuwen rond Schiphol. Van 16 tot en met 18 november rijden er helemaal geen treinen. Omdat volgens onze gegevens uw dagelijkse reis via Schiphol gaat, heeft u hier waarschijnlijk last van. Sorry daarvoor!

Om het wachten dat bewuste weekend iets minder vervelend te maken ontvangt u bij deze een kortingsbon voor een gratis kopje koffie. “

Nou, dat is dan toch al erg prettig. Vervelend dat ik die dag niet met de trein kan, maar doordat ik het nu al weet, kan ik er op anticiperen. Natuurlijk rijden er wel bussen, maar daardoor wordt de reistijd veel hoger en kan ik onderweg alsnog niet zo veel doen.

Berichtje twee

Prorail is ook lekker bezig! Ook op een ander traject tussen mijn huis en mijn werk wordt het spoor vernieuwd. Daardoor kan er extra vertraging en ongemak ontstaan. Wederom dus een vriendelijke brief van de NS. Dit keer met een code, waarmee ik een aardigheidje uit mag kiezen. Een ontbijtje bij de Kiosk, een upgrade van tweede naar eerste klas of een boek. Nu ontbijt ik graag thuis aan de keukentafel en reis ik voor mijn werk standaard al eerste klas. Maar de biografie van Steve Jobs hebben wij nog niet. Nu ik die gratis aangeboden krijg, wil ik die zeker wel lezen. Dan heb ik in ieder geval nog iets te doen tijdens de mogelijke vertragingen.

Is er dan alleen maar vertraging voorspelt door de NS?

Zo lijkt het nu wel. Maar is het ook wel echt zo? Ik vind het namelijk allemaal wel meevallen. De trein rijdt één dagje niet en een periode iets minder. Daardoor vertrekken treinen vanaf een ander spoor, kunnen iets vertraagd zijn of missen net de aansluiting. Voor mij valt het allemaal (gelukkig) wel mee. Ik reis dagelijks over een vrij lang traject, waar verschillende treinen over rijden. Mijn eigen verbinding heeft er gelukkig geen last van en rijdt direct van mijn vertrek naar aankomst station. Ik hoef dus niet over te stappen. Mocht ik een keer een andere trein nemen, dan kan het inderdaad effect hebben. Gelukkig is de extra reistijd dan niet meer dan 15 minuten. Eigenlijk niet zoveel om mij druk over te maken. Een flinke ochtendspits heeft meer vertraging.

De voordelen van een NS Abonnement

Naast de twee bovengenoemde aardigheidjes, heeft mijn abonnement nog een extra voordeel. Deze kwam in mijn mail voorbij:
“Beste SVMV,

U heeft bij ons een abonnement. De OV-chipkaart waar dit abonnement op staat, verloopt binnenkort. Om te voorkomen dat u straks niet meer kunt reizen, vragen wij u een foto te uploaden. Wij zorgen er dan voor dat u op tijd een nieuwe OV chipkaart in huis heeft.

Vriendelijke groet,
De NS”

Waar iedereen vaak over klaagt, is dat een OV chipkaart €7,50 kost. €7,50 voor een pasje dat ‘slechts’ 5 jaar geldig is. En die klachten snap ik heel goed. Tegelijkertijd vind ik het dan ook van de NS heel slim en sympathiek om deze kosten op zich te nemen. Je betaalt voor een abonnement en daar heb je de OV chipkaart voor nodig. Verloopt deze, krijg je van hen een nieuwe. Natuurlijk komt het nog iet in de buurt van de kosten van mijn NS abonnement, maar tegelijkertijd is dit wel een extra voordeel.

Reageer tijdig

Wat direct opviel, is dat ik tijdig moet reageren. De NS wil het graag voor je regelen, maar doe het wel binnen twee weken. Doe je dat niet, dan zal je zelf een nieuwe OV chipkaart aan moeten vragen. In dat geval zijn de kosten voor eigen rekening. Deze service is dus voornamelijk op continuïteit gericht. Dat er dan een bepaalde geldigheidsperiode zit aan dit aanbod, kan ik op zich wel begrijpen. Wat dan wel een verbeterpunt zou zijn, is om deze periode iets langer te laten zijn. Je zal maar net twee weken vrij zijn en je mail niet lezen. Dan heb je toch maar dikke pech.
Maargoed, ik ben op tijd en ontvang binnenkort mijn nieuwe (gratis) OV chipkaart.
Drie extraatjes die, naast het voordeel, zo’n abonnement best aantrekkelijk maken.

Heb jij wel eens een extraatje gehad van de NS en wat vond je daar dan van?

Deel deze blog via:

7 Comments

  1. Waar uit dat berichtje haal jij dat je niet voor dat nieuwe pasje hoeft te betalen?
    Die kunnen ze toch in rekening brengen op de chipkaart zelf?
    Zelf een anonieme kaart in de la liggen, ik ga (bijna) nooit met het OV en is destijds een flinke miskoop geweest, vooral het minimum bedrag voor treinen stoort mij. Omdat je 2,50 moet betalen als je je saldo terug wil en ik heb nooit een treintraject van 20 euro nodig.

    1. Het berichtje in de blog is (natuurlijk) wat ingekort. Dit is een deel van de letterlijke tekst uit de door mij ontvangen mail:
      “Zodra NS uw pasfoto heeft ontvangen, gebruiken wij deze voor het produceren van uw nieuwe OV-chipkaart. U ontvangt dan, zonder dat u hiervoor verder iets hoeft te doen, tijdig een nieuwe OV-chipkaart met uw NS abonnement(en) en eventuele andere reisproducten erop. Dit is een service van NS, waar voor u als NS abonnee géén kosten aan verbonden zijn. “
      Er zijn dus echt geen kosten verbonden aan de nieuwe kaart. Daarbij gebruik ik hem vaak genoeg en wordt hij automatisch opgeladen.
      Dat het terugvragen €2,50 kost wist ik niet. misschien toch een idee om het er gewoon op te laten staan. De kaart is tenslotte lang genoeg geldig voor incidenteel gebruik.

      1. Ik laat het er ook op staan maar iedere keer als je met de trein wil dan moet je weer ophogen naar €20 euro. Het kan dus nooit op gaan tenzij je ander vervoer gebruikt en dat komt bij mij niet voor. Je zal het dus een keer terug moeten vragen (ik weet eigenlijk niet eens of je het over kan zetten als de kaart 5 jaar oud is). Weer een zorg erbij. Al in al vind ik het OV er de laatste jaren niet toegankelijker op geworden voor incidenteel gebruik.

  2. De laatste tijd reis ik minder met de trein, maar daarvoor ook vrijwel dagelijks. Met vertraging en alles viel het inderdaad allemaal reuze mee. Wat ik echter wel heel vervelend vond was dat op ‘mijn’ traject standaard te weinig zitplaatsen waren. Ik betaalde behoorlijk wat voor mijn abonnement (kreeg dit niet vergoed), maar stond vrijwel dagelijks de eerste 20 minuten van de reis in een halletje, samen met veel te veel andere mensen. Heb mijn neus onvrijwillig onder heel wat oksels gestoken, dankzij de NS (en mijn lengte die ervoor zorgt dat mijn neushoogte vaak gelijk is aan andermans okselhoogte 😉 ). En daar heb ik helaas nooit een kopje koffie of een boek voor terug gekregen.

  3. Als je de hoeveelheid vertragingen met de trein vergelijkt met de hoeveelheid vertraging die je met de auto door files oploopt, dan valt het inderdaad allemaal best mee!

    1. Dat ben ik helemaal met je eens! Het grootste (nadelige) verschil dat ik kan bedenken is dat het koud en nat kan zijn als je 5 minuten langer op de trein moet wachten. Dat heb je met de auto oer het algemeen niet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.