De wonderwinkel van Mr Magorium

Als je de film al eens gezien hebt, weet je meteen waar ik het over heb. Heb je de film nog nooit gezien, dan raad ik je aan hem zeker (met de kids) te kijken. Een kinderfilm die gaat over een gigantische (levende) speelgoedwinkel. De droom van elk kind. En hoe fijn was het wel niet om vroeger als kind zijnde naar de speelgoedwinkel te gaan? Alles bekijken en dromen hoe je met al het speelgoed zou spelen. Maar helaas voor de kinderen van nu is er slecht nieuws. Er zijn steeds minder speelgoedwinkels. Hoe komt dat toch?

De retail heeft het zwaar

Ik heb het al eens eerder benoemd: de retail sector heeft het zwaar. Winkeliers moeten het hoofd boven water houden. Stopt er een winkel in de winkelstraat, dan merkt de rest dat ook. Nog minder klanten. Als een soort kaartenhuis zie je steeds meer winkelgebieden in elkaar storten. Men koopt steeds meer online. Je hoeft er niet meer de deur voor uit. Daarnaast is het ook veel eenvoudiger om de goedkoopste aanbieder te vinden.

Speelgoedwinkels in het bijzonder

Speelgoedwinkels hebben het nog eens extra zwaar. In de laatste 10 jaar is Nederland van 1000 speedgoedwinkels teruggegaan naar zo’n 750 winkels en is ook de omzet met een derde gedaald. Allemaal verklaarbaar, maar toch wel heel jammer.
Het komt eigenlijk omdat speelgoed heel makkelijk is om te verkopen. Bedenk je maar eens welke winkel er tegenwoordig geen speelgoed verkoopt. Speelgoedwinkels hebben dus niet alleen online concurrentie, maar ook van drogisterijen en goedkope ketens als de Action. Speelgoed verkoopt zichzelf. Je hoeft er dus alleen maar een schap voor te hebben. En als een kind eenmaal een stuk speelgoed heeft, hoeft het er niet nog eentje. Dus komen er gewoon minder klanten naar de speelgoedwinkel.

Maak het speciaal

Het klinkt als een inkoppertje, maar dit is wel de boodschap die komt uit een artikel over een recent gestarte speelgoedwinkel. Maak er een beleving van. Ik moest zelf direct denken aan Mr Magoriums wonderwinkel. Een speelgoedwinkel waar je als kind alles kan en mag. En zijn namelijk genoeg speelgoedwinkels die duurzaam speelgoed verkopen. Genoeg speelgoedwinkels die enorm veel keuze hebben. Maar dat moet je ook blijven vernieuwen, want anders komen de klanten niet terug. Door er een paradijs voor kinderen van te maken, willen de kinderen vanzelf terugkomen. Een hele tactische zet die alle andere speelgoedaanbieders buiten spel zetten. Inzetten op de belevenis van het kind! Niet alleen deze winkel heeft dat begrepen. Een van de meest bekende voorbeelden in Hamleys. Een gigantische speelgoedwinkel en een waar paradijs voor kinderen.

Toekomstbestendig

Hoewel ik denk dat de retail in Nederland toch behoorlijk zal inkrimpen, verwacht ik dat dit concept van speelgoedwinkel wel toekomstbestendig is. Je hebt namelijk iets gecreëerd wat er online niet is. Daarnaast vinden kinderen het vooral leuk om ernaartoe te gaan. Daar kan je als ouder natuurlijk geen nee tegen zeggen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.