Betaal niet zomaar elke rekening die binnenkomt

Zoals dinsdag al aangekondigd in mijn maandoverzicht, de eerste van twee frustratieblogs over een overheidsinstantie. Voor beide zaken heb ik al een klacht / suggestie gedaan, maar toch wil ik graag nog even mijn frustraties met jullie delen. De blog van vandaag is zelfs nog leerzaam al zeg ik het zelf.

Zelfstandig
De organisaties die de gemeentelijke belastingen innen zijn vaak zelfstandige overheidslichamen met een eigen bestuur. Waar ik dan wel eens moeite mee heb, is dat het niet gewoon landelijk geregeld kan worden. Nu zijn er meerdere van zulke organisaties en moeten ze allemaal het wiel uitvinden om uiteindelijk allemaal dezelfde taak uit te voeren. Maargoed, dat ter zijde. Ik heb dus ondertussen twee mails gestuurd over twee verschillende zaken. Vandaag deel 1: de aanslag voor de lokale belastingen.

Wat moet je betalen?
De regionale en waterschapsbelastingen bestaan uit een aantal onderdelen.
Sowieso is er een onderverdeling in een gebruikersdeel en een eigenaren deel.
Het gebruikersdeel bestaat bijvoorbeeld uit een watersysteemheffing, zuiveringsheffing, rioolheffing en een afvalstoffen heffing. Het enige verschil wat hierin nog gemaakt wordt is tussen een eenpersoons of meerpersoons huishouden.
Vervolgens heb je een eigenaren deel. Dat is een bepaling op basis van de WOZ waarde. Zo heb je de Onroerendezaakbelasting (OZB), Rioolheffing eigenarendeel en Watersysteemheffing eigenarendeel.

Wanneer betaal je het?
Over het algemeen krijg je aan het begin van het kalenderjaar die fijne enveloppe met het verzoek om te betalen. Zo kreeg ik hem ook begin januari. Ik huurde toen nog, dus kreeg alleen voor het gebruikersdeel van een eenpersoonshuishouden de rekening: €479. Ik weet het… hele dure gemeente 🙁
Op het moment dat je verhuisd moet dit allemaal administratief geregeld worden. Je betaald dan enkel voor de periode dat je in dat huis hebt gewoond. Zeker op het moment dat je naar een andere gemeente/regio verhuisd is dit goed om te weten. Je krijgt geld terug van de oude regio en moet betalen in de nieuwe regio. MAAR, omdat ik in dezelfde gemeente bleef wonen, hoefde ik mij hier geen zorgen over te maken. De kosten blijven gelijk, dus dat wordt automatisch geregeld.
Vervolgens ben ik ondertussen wel eigenaar geworden van mijn appartement en daar hoort een eigenarendeel bij: €393. Echter is het in Nederland zo geregeld dat de oude eigenaar dit voor het hele jaar betaald en jij vervolgens bij de notaris jouw deel van het jaar alsnog betaald aan de oude eigenaar. Prima systeem wat mij betreft!

Omdat het eigenarendeel dus al bij de notaris was betaald en ik binnen dezelfde gemeente verhuisde en nog steeds een eenpersoonshuishouden zou hebben, had ik geen nieuwe rekening verwacht.

Maar nu de grap:
Ik kreeg toch een rekening. Of ik voor de periode sinds ik in mijn nieuwe huis woon de volgende zaken wil betalen: zuiveringsheffing, rioolheffing en afvalstoffenheffing. Waar het watersysteemheffing is gebleven weet ik niet.
Maar wat een slordige boel. Of ik even €308 wil aftikken. Als ze hun administratie goed hadden gedaan, hadden ze geweten dat ik het al had betaald en had deze hele rekening niet gekomen. Ik heb dus ook maar even bezwaar hierover ingediend. Of ik dan het deel dat ik niet in mijn oude woning heb gewoond ook terug mocht. En oh wacht… Wat stomtoevallig dat dit EXACT hetzelfde bedrag is als wat ik nu moet betalen… Kunnen ze dat niet met elkaar verrekenen?
Ik had al eerder een blog geschreven over mijn WOZ waarde en het gevoel dat iemand een zware maandag ochtend of heftige vrijdag middag had. Bijna toevallig komt deze rekening natuurlijk van dezelfde instantie. Deze heffing komt wel in dezelfde categorie. Hij is niet compleet. En naast alleen maar een rekening sturen hadden ze dan ook wel even aan kunnen geven dat ik recht heb op het teveel betaalde bedrag van mijn vorige woning.

Betaal dus nooit zomaar…
Zomaar zonder nadenken een rekening betalen blijkt dus maar weer heel onverstandig. In dat geval had ik keurig deze €308 betaald, zonder die €308 terug te vragen van mijn oude adres. Effectief hoef ik dus €0 te betalen.
Nu maar hopen dat het alleen bij mij misgaat en niet bij iedereen die verhuisd… Dat zou wel heel slordig zijn.

Deel deze blog via:

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.