Geld terug bij vertraging

Onze NS heeft een heel mooi principe: Ben je meer dan een half uur vertraagd, dan heb je recht op (een deel) van je geld terug. Als regelmatige treinreiziger valt het mij alles mee hoe vaak dit voorkomt, maar het is toch fijn dat het er is.

Nu kwam afgelopen weekend mijn vriendin terug van vakantie. Een heerlijke vliegvakantie naar een ver en warm land. Ze heeft heerlijk genoten, totdat het wagentje dat het vliegtuig terug moest duwen tegen het vliegtuig zelf aanreed. Gevolg: vertraging!

Regels
Omdat er in de vliegwereld wat strengere veiligheidseisen zijn, moest er van de schade wat beeldmateriaal opgestuurd worden naar de fabrikant. Dit leverde al snel een extra uur vertraging op. Vervolgens gaf de fabrikant geen toestemming om te mogen vertrekken. Alle passagiers mochten weer uitstappen en weer bij de gate gaan wachten. De vertrektijd van half 12 was al niet meer gehaald en het kon nog wel even gaan duren… Uiteindelijk moest het mankement echt gerepareerd worden. Dat kon helaas niet direct, dus werden bussen en hotel geregeld: jullie blijven een nachtje extra 🙂

Veilig thuis
Natuurlijk is het allerbelangrijkste dat mijn vriendin en de rest van de vliegtuigpassagiers uiteindelijk veilig op Schiphol zijn aangekomen. Maarja, in plaats van 17:30 landden ze nu om 11:50 de volgende dag. Dat is toch mooi ruim 18 uur vertraging. Er is keurig voor eten, drinken en een slaapplaats gezorgd, maar volgens de regelgeving is er nou eenmaal recht op een financiële compensatie.

Regelwerk
Waar het bij de NS enorm eenvoudig is om geld terug bij vertraging aan te vragen, is dat bij een vliegtuigmaatschappij wat lastiger. Ze dekken zich al snel in (want natuurlijk is een veiligheidsrisico een reden om niet te compenseren) en ze willen exact weten wat er is gebeurd, waarom dingen zo gegaan zijn en hoe ze toch kunnen voorkomen jou te moeten betalen.
Gelukkig zijn er ook vele bureautjes die dit alles voor je uit handen nemen. Ze vragen wat gegevens van je op en vervolgens doen zij al het werk voor je. Uiteindelijk betaal je er wat voor, maar daarmee is alles ook wel geregeld.

Ze hebben het beste met je voor…
M’n hoela! Al die regelbureautjes willen natuurlijk het geld waar jij recht op hebt terug claimen. Dat komt namelijk door hun verdienmodel. Bij succesvol claimen vragen zij namelijk €26 + 29% van de schadeclaim. Dus, als je bijvoorbeeld recht hebt op €400 en het claimbureau regelt dit voor je, gaat er van die €400 al €142 naar dat claimbureau en houd jij nog maar €258 over. Ze rekenen dus €142 voor een proces dat behoorlijk geautomatiseerd kan worden. Het indienen van de documenten, het verhaal achter de vertraging en ga zo maar door. Mijn vriendin was samen op reis, dus de claim gaat om €800, maar daar krijgt het claimbureau dan meteen €284 voor. Terwijl het in één claim past en kan…
En ik snap het ook wel… Ik ging zoeken bij de luchtvaartmaatschappij en het was onmogelijk om er een formulier of iets dergelijks voor te vinden. Er stond wel dat er sowieso geen recht was op compensatie en eigenlijk dat je dus gewoon dikke pech hebt. Tja, dan zou ik ook naar zo’n bureautje gaan die de claim voor je indient. Die weten het beste hoe ze dat succesvol kunnen doen.
Aangezien ik wel het beste met mijn vriendin voor heb gaan we het eerst maar eens even zelf proberen te claimen. Mocht dat niet lukken kunnen we altijd nog naar zo’n bedrijfje toestappen. Maar als het ons zelf lukt scheelt dat mooi een paar honderd euro. Wie wil dat nou niet 😉

Deel deze blog via:

6 Comments

  1. Herkenbaar. Met Ryanair eens 4,5 uur vertraging gehad. Een half jaar bezig geweest het geld proberen terug te krijgen. Steeds werd ik aan het lijntje gehouden ‘ja, we zijn er mee bezig, deze week krijgt u antwoord’. Mooi niet. Na een half jaar een bureautje ingeschakeld. Binnen 2 weken was alles geregeld. Van de 500 euro wel ff 200 euro afstaan.
    Allemaal doorgestoken kaart

Geef een reactie