Luxeprobleem

Wij Nederlanders klagen vaak en graag. Alles wat ons niet zint, anders zou moeten, beter kan of gewoon stom is, wordt gebruikt om over te klagen. Hoewel ik mijn klachtenmomenten zoveel mogelijk probeer in te perken (het is tenslotte negatief en ik hou van de positiviteit), werd een verhaal / klacht die ik vertelde toch wel echt bestempeld als een luxeprobleem. En dat was ik geheel met deze gesprekspartner eens. Ik heb een luxeproleem. Ik kan er wel iets, maar niet heel veel aan doen en daar baal ik van. Het grootste probleem: ik ga er op achteruit…

Werk
Sinds september 2014 heb ik mijn studentenleven definitief ingewisseld voor het arbeidersbestaan. Ik vind mijn werk erg leuk en uitdagend en geniet er na drie jaar nog steeds van. Het geluk daarbij is dat ik het heb getroffen met mijn werkgever en de arbeidsomstandigheden. Je zou het ook kunnen zien als verpest zijn. Ik heb een telefoon van de zaak waarmee ik voor een klein bedrag per maand ook privé mag bellen, het bedrijf en de werkzaamheden kunnen overal uitgevoerd worden, dus ik ben heel flexibel in plaats en tijd en als ik naar kantoor ga kan ik kiezen of ik gebruik maak van mijn leaseauto of mijn zakelijke OV chipkaart. Het is voor mijn gevoel HEEL ERG goed geregeld.

Luxe en hun problemen
En toch, ondanks dat ik geen klagen heb, klaag ik. Mijn leasecontract loopt namelijk over 2 maanden af. Ik heb drie jaar kunnen genieten van mijn Fiat Punto, maar ik zal helaas toch afscheid moeten gaan nemen. Nu ben ik ondertussen erg gewend aan een auto voor de deur en voor werk heb ik hem met regelmaat ook echt nodig. Tillen met zware koffers is niet erg prettig. Niet met de auto, laat staan met de trein. Ik heb verder geen privé auto, dus ik heb ervoor gekozen om deze auto ook privé te rijden. Daar betaal je een bedrag voor per maand in de vorm van belasting. De overheid ziet een zakelijke leaseauto privé gebruiken namelijk als verkapt salaris.

Hoe werkt bijtelling
Bijtelling is eigenlijk heel simpel. Het percentage bijtelling wordt genomen van de cataloguswaarde van je auto. Dat bedrag wordt bij jouw bruto salaris opgeteld en daar betaal je dus belasting over.
Stel, je hebt een leaseauto van €20.000 volgens de catalogus en daar zit een bijtelling van 22% op. Per maand wordt er dan 22%*20.000 / 12 = €366,66 aan jouw bruto salaris toegevoegd. Vervolgens betaal je daar dan weer belasting over. Voor de meeste Nederlanders (met een jaarinkomen tot €66.421) betaal je daar 42% over. Dus, per maand betaal je netto 42%*366,66 = €154.
Bij deze berekening kunnen nog een aantal haken en ogen tevoorschijn komen (betaal je bijvoorbeeld ook nog een vergoeding aan je werkgever?), maar in de meeste gevallen is dit de hele berekening.

Mijn luxeprobleem
Op dit moment rij ik met veel plezier mijn Fiatje Punto. Ik vind hem meer dan prima. Ik ben gewend aan een auto voor de deur, maar wat voor auto dat dan is maakt mij op zich niet zo heel veel uit. Nu MOET ik een andere auto omdat het contract is afgelopen en in mijn functie mag je niet kiezen. Je krijgt gewoon een bepaald type auto. Nu zijn de modellen die nu worden besteld iets duurder dan mijn Punto. Ik ga dus effectief gewoon meer betalen. Daarnaast is mijn Italiaanse vriend een auto met ‘slechts’ 14% bijtelling, terwijl een nieuwe auto standaard 22% bijtelling heeft. Ik heb het eens berekend en effectief ga ik €80 per maand extra betalen voor exact dezelfde omstandigheden (want het type auto maakt mij niet zoveel uit. Het gaat mij om een auto voor de deur) En dat vind ik toch eigenlijk best wel jammer. Ik hoef niet perse een nieuwe / andere auto. Het wordt mij opgedragen en het gaat mij meer kosten. Luxeprobleem eerste klas…

Deel deze blog via:

6 Comments

  1. Voor bijna alle nieuwe leaseauto’s geldt tegenwoordig het tarief van 22%, behalve voor volledig electrisch rijden. Veel berijders gaan dit in hun portemonnee voelen zodra ze een nieuwe auto gaan rijden. Drie jaar is wel extreem kort voor een leasecontract of kreeg jij jouw auto 2e hands? Is het mogelijk om je contract met een jaar te verlengen? Veel leasemaatschappijen staan dit toe als je onder het jaarlijks toegestane km’s blijft. Informeer eens bij de afdeling die gaat over de auto’s.

    1. Helaas heb ik geen keuze. Ik mag kiezen uit twee modellen en twee kleuren. Bij het bedrijf waar ik voor werk zijn duizenden leaseauto’s, dus is het allemaal iets grootschaliger geregeld. Daarbij is drie jaar de standaard termijn voor de wat kleinere auto’s (zoals mijn vertrouwde Punto). Dit heeft ook met de restwaarde van de auto te maken. Zowel ik als mijn collega’s hebben geïnformeerd naar het verlengen van het contract, maar dit is allemaal niet mogelijk. Maar omdat hij actief heeft gebeld, heeft hij al de email gehad om de procedure te starten voor een andere auto. Dat heb ik niet gedaan en ook nog geen bericht ontvangen. Voorlopig dus maar even geen slapende honden wakker maken 😉
      Alle auto’s zitten verder in een poule van het bedrijf zelf, dus worden gelukkig wel allemaal zo optimaal mogelijk gebruikt. Verder maken ze helaas geen uitzondering voor een eenling zoals ik.

    1. Helaas heb ik met mijn functie daar nog geen keuze toe. Ik reis vooral met de trein (dat is ook elektrisch rijden 😉 ) Als ik met de auto ga, rij ik al snel zo’n 130 KM op een dag. Daar hebben de meeste accu’s nog wat moeite mee.

Geef een reactie