Maak slimmer reclame

Mijn mailbox puilt uit! Dagelijks ontvang ik wel een paar mailtjes van bedrijven met al hun aanbiedingen. Nu, speciaal voor u tijdens de Paasdagen: 12% korting op alle meubelen! Op tweede Paasdag zijn we open en denk eraan: tweede matras gratis! en dan denk ik: dit kan veel slimmer…

Ik ben net verhuisd. Ik heb alles nieuw. Van TV tot aan de eetkamer stoelen en van mijn bed tot aan de wc borstel. Technisch gezien heb ik niets nodig… Wat ik dan vreemd vind, is dat bedrijven hier niet op inspelen. Ik kan je verzekeren: van iedereen die net een nieuw tweepersoons matras heeft gekocht, koopt 99% binnen twee jaar geen nieuw tweepersoons matras. Waarom krijg ik dan die aanbieding? En ik ben ook juist ingeschreven op de nieuwsbrief doordat ik mijn mailadres heb gegeven bij het bestellen van mijn nieuwe matras… Waarom ontvang ik voor hetzelfde product dan nog eens een aanbieding? Juist daaraan kan ik mij dan irriteren. En de eerste irritatie resulteert in het uitschrijven voor die nieuwsbrief. En dat willen bedrijven dan toch ook weer niet.

Wanneer zou ik blij zijn met een nieuwsbrief:
Om toch er maar eens over na te denken: Waarom schrijf ik mij überhaupt in op die stomme reclame e-mails?
Allereerst omdat ik interesse heb in dingen die ze verkopen en op de hoogte wil blijven van de aanbiedingen op dat moment. Daarnaast krijg je ook bij het inschrijven een korting op je eerste aankoop… Altijd leuk!
Het bedrijf weet dan ook niet of ik al iets gekocht heb en het is voor mij dan prima om een algemene mail te ontvangen. En als ik eenmaal ingeschreven ben, ben ik vaak te lui om mij uit te schrijven en ben ik toch bang een interessante aanbieding te missen.
Ik zou dus blij zijn met een reclame mail die wat persoonlijker is gemaakt. Als echte koopjesjager vind ik het stiekem nog steeds leuk om te zien wat er in de aanbieding is, maar als man zijnde mogen wat mij betreft alle vrouwenartikelen al overgeslagen worden in de mail van de drogist. Ook zouden bedrijven slim om kunnen gaan met hun klantgegevens. De winkel waar mijn bed vandaan komt, kan deze gegevens linken aan hun mailing. Geen nieuw matras, maar een dekbedovertrek (of andere prullaria die je in de slaapkamer kan zetten…). En als dat systeem nou bijhoudt hoe lang het geleden is, kunnen ze over 5 jaar rustig beginnen over bijvoorbeeld een nieuwe topping. Die is dan tenslotte aan vervanging toe.

Kortom beste bedrijven:
Link de informatie die jullie al hebben aan elkaar! Jullie weten dat ik de nieuwsbrief / reclamemail wil ontvangen. Daarbij weten jullie ook wat voor bestellingen ik al heb gedaan, wat voor producten ik op jullie website ik bezoek en wat ik al heb… het kan dus zoveel slimmer! Af en toe heb ik echt het idee dat advertenties op websites vanuit Google meer aansluiten op mijn wensen dan jullie mailing waar ik mij vrijwillig voor heb aangemeld.

En de beste tip aan mijzelf:
Gewoon uitschrijven en een adblocker installeren. Scheelt een hoop onzinnige mail in mijn mailbox, geen extra verleidingen voor dingen die ik eigenlijk niet nodig heb en als ik echt iets wil kan ik er op dat moment ook actief naar op zoek.

 

Deel deze blog via:

1 Comment

  1. Jij hebt je dan nog ingeschreven voor een nieuwsbrief, maar het overkomt mij regelmatig dat ik bij een webshop iets koop, daarvoor een account moet aanmaken, ik vink NIET aan dat ik een nieuwsbrief wil of dit wordt niet gevraagd tijdens het aanmaken van het account of bestelproces en vervolgens krijg ik toch kort erop een nieuwsbrief.
    Ja, ik meld me dan wel gelijk af maar ik vind dit behoorlijk irritant.

Geef een reactie