Ouderwets

Ondertussen ben ik een maand geleden verhuisd. Ik woon al een hele maand met heel veel plezier in mijn nieuwe HQ en heb het enorm naar mijn zin! Het zou tenslotte ook verkeerd zijn als het niet zo was…. Maar met dat verhuizen komen ook een paar nadelen / vervelende klussen naar boven. Naast dat mijn plinten nog steeds geplakt moeten worden en ik nog wat dingen moet vervangen omdat ze toch echt versleten zijn, is het doorgeven van je nieuwe adres voor velen ook een herkenbaar struikelblok. 

Geen bericht is goed bericht
De nieuwe bewoonster van mijn oude appartement had ik gevraagd om even een seintje te geven als er nog post voor mij was gekomen. Ik heb tenslotte mijn best gedaan alles door te geven, maar er wil nog wel eens wat tussendoor glippen. Ik was dus ook nog best verbaasd dat ik na drie weken nog steeds niets had gehoord. Ter verificatie dus toch maar even een berichtje gestuurd en ja hoor: “Er is inderdaad nog wat post voor je gekomen”. Dat ben ik dus woensdag maar even op gaan halen. Een reclamefolder, een brief van het kadaster en twee brieven van de ABN. Lijken mij niet de meest onbelangrijke brieven. Maar goed, ik heb ze nu in ieder geval.

Waarom naar mijn oude adres?
Wat ik allereerst al niet snap, is de brief van het kadaster naar mijn oude adres… Ik heb halverwege februari mijn adres bij de gemeente al gewijzigd en tot eind februari mijn postvakje nog geleegd… Waarom er dan een maand na aankoop nog een brief van hen op het oude adres komt snap ik dus al niet…
En dan de ABN. Ik heb diezelfde avond nog een klacht naar hen gestuurd. Twee brieven, terwijl ik halverwege februari ook in hun online omgeving dit heb gewijzigd.
De eerste brief was gedateerd op 9 februari. Logisch dus dat mijn oude adres er nog boven stond, maar waarom die pas in maart bezorgd wordt is een groot raadsel. De tweede was getekend op 14 maart!! Een maand na het doorgeven van mijn nieuwe adres…

Teruggebeld
De dag na mijn klacht ben ik teruggebeld door de ABN. Het speet haar en ze kon het verklaren. Ik heb het adres namelijk doorgegeven in mijn bankomgeving, maar dit systeem is niet gelinkt aan de hypotheken…

stilte…

Dit moet ik dan altijd even laten bezinken. Er is dus een nieuwe hypotheek gevestigd op een nieuw adres met een hypotheek waarin zelfbewoning in de voorwaarden staat. Daarbij heb ik zelf in de bankomgeving een wijziging doorgevoerd naar dit nieuwe adres. Keurig op tijd. Maar als ik dus stop met betalen en de deurwaarder moet een bezoek aan mij gaan brengen, gaat die voor het verkeerde deur staan…?
Best lachwekkend dit…

Ouderwets
En tja… noem mij dan jong, hip, ‘van het digitale tijdperk’ en heel bijdehand, maar ik vind dit dus best een aanfluiting. Voor mij is de ABN de ABN. Ik zie in mijn bankomgeving zowel mijn betaalrekening, mijn spaarrekening, mijn creditcard EN mijn hypotheek. Dan ga ik ervan uit dat ik ook maar 1x mijn adres hoef te wijzigen.
Hoe moeilijk kan het tenslotte zijn die accounts te koppelen. Iedereen heeft tenslotte een uniek BSN nummer… Bij de volgende jaarcijfers kan je ze waarschijnlijk ook met een korreltje zout gaan nemen. “We bedienen 1.000.000 klanten.” Ja, maar als je de bankklanten en hypotheekklanten bij elkaar optelt kom je al snel aan een miljoen. Even delen door twee dus, dan kom ik uit op 500.000 mensen.
Als dit nou had gebeurd in 2000, had ik het mij nog enigszins kunnen voorstellen. Maar kom op, we leven in 2017.

Get your shit together!

Deel deze blog via:

2 Comments

  1. heeeeel herkenbaar helaas.. wij hebben onze gegevens bij ing netjes gewijzigd, maar mn man kreeg zn nieuwe pas op ons oude adres.. gelukkig maar 1 km van hier, dus hij kon t daar ook ophalen.. maar niet handig ? en niet logisch.. bizar… alles netjes gewijzigd online, maar de bank stuurt de post verkeerd.. en idd wij krijgen nog steeds post voor de oude bewoners, van de abn onder andere idd.. blijf het maf vinden..!!! ook post waarvan ik denk van huh ? hebben ze hun adres wel gewijzigd bij de gemeente… vraag me soms af of ze hier nog ingeschreven staan.. volgens mij ergens een brief van terwijl dat bedrijf de gegevens uit de basisadministratie haalt volgens mij :p stuur de post nu terug met de boodschap retour afzender, geaddresseerde verhuisd in februari 2016…… kijken of t kwartje gaat vallen (ook zo mooi.. adresregels om t nieuwe adres door te geven ?? wie denk je dat ik ben ?alsof ik niets beters te doen heb.. en ik heb t adres echt niet van die mensen ???? )

    1. Het zijn inderdaad hele grote frustraties. Bij mijn vorige verhuizing is dit ook al niet goedgegaan en dus is er in al die jaren niks veranderd bij al die bedrijven. Maarja, wat is dan de oplossing? Één grote database waaruit alle bedrijven hun gegevens kunnen halen is ook niet prettig, want dan komen er nogal wat privacy issues naar boven. Helemaal niet fijn dus.

Geef een reactie