Boos kijken heeft echt geen zin

Woensdagavond. Zo rond de klok van 19.30. Het regende en ik zat lekker warm en droog in mijn auto. Het was donker buiten en met al die druppels op je ruit is het extra opletten geblazen. Een lastige rotonde. De fietsers komen van twee kanten. Links komt niets, rechts komt misschien wat, ohnee, die nemen toch de rotonde tegen de klok in (zoals het hoort), rustig de auto op laten trekken terwijl ik alweer naar links kijk en ondertussen kijk of er ook geen auto aan gaat komen. En opeens is hij daar dan… Die fietser die je eerst niet zag.Hij heeft gelukt dat hij van links komt, anders had ik hem echt helemaal niet gezien.
Gelukkig reed ik nog rustig en kon ik op tijd remmen. Hij lag net niet op mijn motorkap. Maar och wat keek hij boos naar me.

De klassieke student
De fietser zag eruit als de gemiddelde student. Donkere jas, haast en een wat oudere fiets. En natuurlijk: geen licht. Tja, en dan kan je heel boos kijken, maar als jij niet gezien wil worden (want ik beschouw “een defect licht niet laten repareren” als een keuze), dan is het dus eigenlijk je eigen stomme fout.

Mijn schuld
In Nederland is het voor fietsers heel goed geregeld. In vrijwel alle gevallen ligt de schuld bij de automobilist. En bewijs dan als automobilist zijnde dan maar eens dat het licht het niet deed… Je staat 0-3 achter. En dat weet jij, meneertje de student, donders goed! Wat je dan wel even vergeet is dat ik in een auto zit en jij op de fiets. Mijn stalen kooi wint het van jouw stalen ros, inclusief de berijder.  Daarbij heeft een aanrijding vaak het gevolg dat je valt. Naast dat je dus bent aangereden door een auto die best wel hard kan zijn (tenmiste, ik heb nog nooit een auto zien rijden met stootkussen voor fietsers…) val je ook nog eens op de grond… En dat fijne asfalt geeft ook niet mee. Dat is dus al twee keer AU, terwijl ik nog steeds comfortabel in mijn stoel zit. Mocht je nou de pech hebben dat ik je ECHT niet heb gezien of te laat reageer, rij ik ook nog even over je heen. 3x AU laat maar zeggen.

Goed, dan hebben we de AU momenten gehad, gaan we naar de weersomstandigheden. Het regende en jij ligt op de grond. Nat te zijn. Alles is nat. Is het niet van het bloed, dan is het wel van de regen en het natte asfalt wat je op dat moment van dichtbij kan bestuderen (als je tenminste bij bewustzijn bent). Terwijl ik dus zo snel mogelijk uitstap en aan je vraag: “gaat het?” lig jij daar dus doorweekt pijn te hebben.

Uiteindelijk gaat het weer en kan ieder z’n weg vervolgen. Tenminste, als mijn auto nog wat van je fiets heel heeft gelaten. Anders heb je naast de komende weken pijn, ook nog eens de komende weken niet je vertrouwde vervoer en moet je met de bus. Hoe zuur kan het zijn.

In de daaropvolgende weken heb je dus pijn en ben je herstellende (hoop ik tenminste, anders ben je dood…), heb je geen fiets EN mogelijk een traumatische ervaring. Terwijl ik ondertussen mijn verzekeringsmaatschappij bel en zeg dat ze het moeten regelen.

Dus beste fietser… Ik wil je helemaal niet aanrijden en zeker als het donker en regenachtig is let ik 3x zo goed op! Maar rij nou even langs een fietsenboer of desnoods de Hema of Action en zorg ervoor dat je licht het doet. Niet om boetes te voorkomen (wat op zich in deze blog wel weer als prima besparing telt), maar om te zorgen dat ik je zie!

Deel deze blog via:

3 Comments

  1. Ik heb standaard een stuk of 5 reservesetjes verlichting in huis. Is het niet voor mijn eigen kinderen, dan wel voor hun vrienden/vriendinnen.
    Standaard roep ik: “Doet je licht het”?, als hier ’s avonds iemand de deur uit gaat. Als het antwoord “nee” is, doe ik een greep in mijn laatje met fietsverlichting.
    Als er ergens een aanbieding met lampjes is, vul ik mijn voorraad weer aan.

  2. Nou, dit gebeurde dus ook bij een kennis van ons een paar weken terug, heel vroeg in de ochtend. Maar dat liep dus uit op auw. De fietser in kwestie was iets te verzonken in de mobiele telefoon (en reed dus door waar de auto in dit geval voorrang heeft.Geen idee of de fietslamp het deed, maar maakt ook niet veel uit als je niet oplet. En als auto kan je op het laatste moment (fietser zien in het donker is lastig) ook niet meer remmen.

    Om een lang verhaal kort te maken, auto kapot, fiets kapot en fietser in coma in het ziekenhuis…..

    Kortom lamp aan, telefoon uit.

Geef een reactie