Keuzestress

Normaal weet ik heel goed wat ik wil. Ik heb een hele duidelijke mening in van allerlei dingen waar ik denk verstand van te hebben en als ik iets niet snap ga ik vragen om uitleg. Ik wil graag weloverwogen een beslissing maken en hou er niet van om op stel en sprong te moeten beslissen over dingen. Daarbij gaat het vooral om de wat grotere dingen, hoewel kiezen wat voor biertje ik zou willen in een Belgisch biercafe ook wel eens een moeilijke opgave is…


Verhuizen

En dan kom ik natuurlijk direct weer bij mijn verbouwing en verhuizing. Overmorgen worden al mijn meubels geleverd en ik kan niet wachten. Er moet nog heel veel gebeuren en ik hoop dat ik dat allemaal ga redden, maar mijn meubels komen in ieder geval. En met het feit dat al die dingen al komen, weet ik dus ook al dat ik heel wat keuzestress heb overwonnen.

Overwinningen

De overwinningen die tot nu toe zijn behaald zijn het bed en het matras. Dat was een hele moeilijke keuze, omdat ik al best wel moe was toen ik ging kiezen… Alles lag lekker.
De meubels! Het is een wat grote gok, want ik heb alles online besteld en nog nooit in de showroom gezien. Maar toch heb ik er alle vertrouwen in dat ook dat goed gaat komen.
En als laatste de kleuren in m’n huis. Ik wist al dat ik de kleursamenstellingen redelijk gelijk gingen blijven. De muren iets gelig, de kozijnen een donkerdere tint gelig en het oude rookkanaal in de woonkamer gifgroen. Maar wisten jullie dat er in de bouwmarkt wel zo’n 30 tinten geel te krijgen zijn? En gifgroen is er ook in alle soorten en maten. De kleuren die het uiteindelijk geworden zijn, zijn voor de muren ‘witlof’, de kozijnen ‘vlaflip’ en het oude rookkanaal ‘Kikker’.

Keuzes uitstellen

De makkelijkste optie van een keuze maken is hem uitstellen. Zo blijven alle rolgordijnen en normale gordijnen voorlopig lekker hangen. Daar moeten we nog maar eens rustig tijd aan gaan besteden.

De keuzes van dit moment

De zaken waar ik nu over moet gaan beslissen vind ik ook maar lastige keuzes. Ik snap er namelijk niet zo heel veel van, informatie in de winkel krijg je maar beperkt en ook de kennis en kunde van alle verkopers betwijfel ik nog wel eens… Ik moet namelijk nog een wasmachine, droger, stofzuiger en televisie…
Bij alle apparaten wil ik geen kat in de zak kopen. Ik ben bang dat ik spijt krijg van mijn keuze. Vooral dat maakt kiezen heel moeilijk.

Daarnaast de prijzen van de apparaten. Ik vind stofzuigen stom. Ik wacht spreekwoordelijk net zolang tot de stofvlokken door het huis vliegen, zodat ik in ieder geval zie dat er is gestofzuigd. Ik hou er niet van, het is vervelend en is niet zoals je belastingaangifte: hij is gedaan, dus daar ben ik het komende jaar weer vanaf. Nee, ik moet elke paar weken wel stofzuigen (ik ben alleen en zonder huisdieren, dus ja, dat is genoeg!). De oplossing voor mij zou een robotstofzuiger zijn. Twee problemen: hij houdt niet van tapijt (wat dus wel in mijn huis ligt) en ik hou niet van die prijs. Ook andere ultra fancy stofzuigers hebben prijskaartjes van meer dan €200. €200 voor iets dat ik helemaal niet leuk vind en waar ik eigenlijk niet echt het nut van inzie. Grrrr!

En dan mijn overwegingen van de wasmachine… De eisen: hij moet kunnen wassen en ik moet het startmoment uit kunnen stellen. Lijkt vrij simpel. Totdat je erachter komt dat de draairichting van het deurtje meestal naar links is. En dat terwijl hij in een kast komt waar het logischer is als hij naar rechts open gaat… En dat kan maar bij 1 merk: Miele. Omdat de goedkoopste modellen van Miele (vanaf €699) geen uitgesteld startmoment hebben, moet ik al naar duurdere modellen gaan kijken. Daar kwam bijna €200 bovenop. Bijna €900 voor een wasmachine, terwijl een ander goed merk hetzelfde kan voor €500. Daarbij gaat dan alleen het deurtje de ‘verkeerde kant’ op open. Waarschijnlijk ga ik dan toch voor de goedkopere optie en koop ik voor die €400 een droger erbij.

En als laatste dan m’n televisie. De aankoop waar je vroeger traditiegetrouw voor jouw persoonlijke voorkeursmerk ging en keuze had uit klein, groot en heel groot. Er waren zo’n vijf merken, dus na 15 televisies had je ze allemaal wel zo’n beetje gezien. Maar nu… Er zijn 15 merken, met elk formaat micro, heel klein, klein, normaal, heel normaal, super normaal, een beetje groot, groot, groter, grootst, ultra groot en idioot groot. Dan mag je bij elke maat nog kiezen hoeveel HDMI poorten je erop wilt hebben, wat de verversingsfrequentie is, of het gescherm recht of gebogen is en kan je kiezen uit minimaal drie kleuren. Op de markt zouden ze brullen: “DE KEUZE IS REUZE!”. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Zoals jullie zien ben ik dus ondertussen wel bijna expert in het kiezen van wasmachines, stofzuigers en televisies. Dat mag ook wel, want ondertussen ben ik drie middagen en vier avonden bezig geweest om electronicaboeren te vervelen met al mijn vragen. En nog weet ik het nog steeds gewoon niet. Bang om een groot bedrag verkeerd uit te geven… Nog maar even doorbijten dan en morgenavond bestellen, zodat ook deze spullen woensdag bezorgd kunnen worden. Ik ben toch blij als ik straks eenmaal helemaal gesetteld ben. Dan hoef ik alleen nog maar te kiezen wat ik die avond ga koken 🙂

4 gedachten over “Keuzestress”

  1. Ik denk dat online meubel kopen zo gek nog niet is. In een showroom staat het vaak ruim opgesteld en denk je al snel dat het allemaal wel past. En dan blijkt het thuis toch best vol te staan..
    Daar had ik tenminste bij mijn eerste huis last van.

    Beantwoorden
  2. Miele is duur, maar dan haal je ook wat in huis. Een machine die veel langer mee gaat dan welk merk ook. Van alle kleine vernuftige handigheidjes is voorzien en een topservice; ook niet onbelangrijk. Zeker in jouw geval zou ik die adviseren; je gaat je enorm ergeren aan het deurtje. Als je alleen woont en een droger erbij neemt, is dat niet alleen een overbodige luxe maar ook nog eens een dure hobby. Ik heb lange tijd bij de service afdeling van media markt gewerkt en dan kun je op een gegeven moment echt het koren van het kaf scheiden. Nadeel is alleen dat je het bedrag in 1x uit moet geven en psychologisch doet dat wat met ons mensen. Al is goedkoop in deze branche al-tijd duurkoop!

    Beantwoorden
  3. Ik zou denk ik ook voor de duurdere optie gaan, omdat je je enorm gaat ergeren aan dat deurtje. Wij hebben zelf hele goede ervaring met de winkels van Expert; er kon ons heel goed uitgelegd worden per machine, we vonden kiezen toen opeens niet meer zo moeilijk 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.