Met dank aan de stagiair

Je kan het je bijna niet indenken. Een bedrijf zonder winstoogmerk. Vaak gaat het dan om verzekeringen die een stukje toe willen voegen aan de maatschappij en toegankelijk zijn voor de ‘gewone’ burger. Geld hoeft uiteindelijk niet naar aandeelhouders of de directeuren hun portemonnee. Maar nu las ik gister een artikel…

Geen winstoogmerk
Allereerst even duidelijk: geen winstoogmerk betekend niet dat een bedrijf geen winst mag maken. Dat mag namelijk gewoon. Er moet ten slotte ook geïnvesteerd worden, gespaard worden en de financiële resultaten worden altijd beïnvloed door grote gebeurtenissen in de loop van het jaar. Maar toch voelt dat dan heel krom. Groots aanprijzen dat je geen winstoogmerk hebt en toch 55 miljoen winst maken in de afgelopen 5 jaar.

Translink
Misschien heb je zelf al de actie op Facebook voorbij zien komen. Translink maakt dus inderdaad 55 miljoen winst tussen 2011 en 2016. Schandalig volgens velen. Ruim 19.000 mensen hebben hier al een ‘duimpje omlaag’ like op gegeven en waarschijnlijk zullen er nog velen volgen.

De reactie
Ik vind dat Translink erg goed heeft gereageerd. Op hun website hebben ze een statement gemaakt: Wij hebben inderdaad 55 miljoen winst gemaakt in de afgelopen jaren. Dit vloeit naar de OV-bedrijven die eigenaar zijn van Translink. Maar, diezelfde bedrijven hebben voor 2011 vele miljoenen in Translink gestopt om het systeem van de OV-chipkaart op te zetten is dat hier ook verzendkosten bij zitten, servicekosten, een backoffice, online dienstverlening en een helpdesk voor als je dit allemaal maar moeilijk vindt.

Omdat iedereen tevreden gehouden moet worden zal er een onafhankelijk bedrijf controleren of er geen gekke dingen gebeuren bij Translink.

De rekensom
Als ik nu snel even de rekensom maak, zijn er zo’n 14 miljoen mensen met een OV-chipkaart. Die kost €7,50 en moet elke vijf jaar worden vervangen. Dat komt neer op een omzet van €105.000.000 per 5 jaar. Dat is 21 miljoen per jaar. Echter wordt op de site gemeld dat er een omzet is van 80 miljoen per jaar. Translink verzorgt dus ook nog eens meer dan alleen het leveren van de OV-chipkaarten. Zo houden zij bijvoorbeeld ook het hele systeem in de lucht en ontvangen ze voor iedere keer in- en uitchecken een klein bedrag.

Complex
Al met al is het dus een redelijk complex geheel. Er wordt op een jaaromzet van €80 miljoen een positief resultaat overgehouden van gemiddeld €11 miljoen. Dat is op zich niet heel slecht, maar ook zeker niet extreem goed. Een paar jaar terug was er ook nog eens een grote vervang actie omdat de beveiliging van de chipkaarten te kraken was of stel je voor dat er een nieuwe pasjesprintmachine gekocht moet worden.  Dan verdwijnt er toch weer een hoop van dat positieve resultaat. Dat moet je ook op kunnen vangen.

Te kort door de bocht
Ik weet niet precies welke krant / site met dit nieuws is gekomen, dus ik ga hier ook geen bedrijven noemen. Maar om heel eerlijk te zijn is dit artikel wel heel kort door de bocht genomen. Alsof de stagiair eindelijk iedereen had voorzien van koffie en ook eens achter de typemachine mocht kruipen. Natuurlijk snap ik ook dat het erg raar is dat er ogenschijnlijk veel winst wordt gemaakt. Maar als je nou zo’n beschuldigend artikel schrijft, doe dan ook echt ALLE research en roep niet meteen het volk op om mee toe doen met een facebook protest. Het enige positieve wat ik hier namelijk aan kan bedenken is dat ik weer een mooi onderwerp had om over te bloggen. Verder is niemand hier iets mee opgeschoten en kost het alleen maar weer geld. Waarschijnlijk wordt de prijs van de OV-chipkaart vanaf volgend jaar dus €8,50 door hoge onderzoekskosten van de onafhankelijke partij die moet controleren of de pasjes niet te duur zijn.
Vanaf 2019 zal de kaart €10 gaan kosten omdat het onafhankelijke bedrijf ook gecontroleerd moet worden door een nog duurder bedrijf. Daarnaast zullen er extra mensen ingehuurd moeten worden om op de boze facebook reacties te reageren: “Ja mevrouw, de productiekosten zijn inderdaad vrij laag, maar de overhead kosten rijzen ondertussen de pan uit, omdat iedereen maar wil weten waarom die kosten zo hoog zijn”. Over een paar jaar betalen wij dus (veel) meer voor die OV-chipkaart met dank aan de stagiair… Lekker gewerkt jongen!

Deel deze blog via:

Geef een reactie