Crowdfunding groeit!

Toen ik eind 2012 / begin 2013 begon met crowdfunden, was duidelijk dat het nog enorm in de kinderschoenen stond. Er was toen een handjevol platforms om te kunnen crowdfunden en soms was er echt 120 dagen nodig om een project vol te krijgen. Nu, 4 jaar later, is er een enorme keuze uit platforms en moet je soms binnen vijf minuten investeren om niet de boot te missen. Wat een verschil!

In het FD stond laatst een artikel over de groei van crowdfunding. Waar in 2014 nog 63 miljoen werd opgehaald, was dat in 2015 al 128 miljoen en afgelopen jaar zelfs 170 miljoen. De groei is dan in procenten wel een stuk minder hard, maar elk jaar wordt er wel zo’n 50 miljoen extra gecrowdfund. Banken lachen zich rot natuurlijk. 170 miljoen is veel geld, maar voor hen slechts een zeer klein deel van alle leningen.

Verandering
En toch zit er verandering in de zaak. Waar vroeger veelal startups en door de bank afgewezen ondernemers naar crowdfundland kwamen, zie je tegenwoordig steeds vaker gevestigde namen langskomen. Ondernemers die al jaren bestaan en het stapje naar de bank overslaan en direct gaan crowdfunden. Of waar het bedrijf in hun startup fase een succesvolle crowdfunding hebben gehad, die nu weer via die weg geld lenen, terwijl de bank ze gewoon kredietwaardig acht. Met zulke veranderingen zie je toch dat de kinderschoenen zijn verlaten en crowdfunding steeds volwassener begint te worden.

Negatieve verhalen
Wat ik vaak hoor is het voorbeeld van hierboven.  “Ik ga echt niet crowdfunden! Die bedrijven kunnen geen geld bij de bank krijgen, waarom zou ik er dan iets in willen stoppen? Dan kan ik m’n geld net zo goed meteen weggooien.” En hier ben ik het dus niet mee eens! Natuurlijk zullen er bedrijven zijn (geweest) die het bij de bank niet rondkregen en het via crowdfunding gingen proberen. Die ondernemers zien tenslotte hun plan in duigen vallen en proberen andere manieren. Maar het feit dat er steeds meer gecrowdfund wordt heeft ook een andere reden!

Winst
Banken willen meer winst maken! Zo eenvoudig is het eigenlijk. Een bank doet namelijk onderzoek naar de kredietwaardigheid van het bedrijf. Gaat die lening over een paar jaar terugbetaald worden? Dat onderzoek kost geld. Daarin moet de bank investeren. Het punt is alleen dat het niet uitmaakt of het nou om een lening van €50.000 of €500.000 gaat. De investering die de bank maakt is net zo groot. Echter zijn de rente-inkomsten uit een lening van een half miljoen 10x zoveel als bij die andere lening. De marges op die grotere lening zijn dus hoger.

Gat in de markt
Dat gat in de markt hebben crowdfundplatforms gepakt. Zij kunnen namelijk veel goedkoper een dergelijk onderzoek doen, omdat zij veel kleiner zijn. Banken maken gewoonweg meer kosten. Tegenwoordig zie je dan ook dat banken de leningaanvraag 1-op-1 doorsturen naar de crowd.

Risico
Ook al worden de leningaanvragen dus steeds beter, het kan nog steeds misgaan. Echter worden de verschillende platformen wel steeds beter in hun risicomanagement. Het onderzoeken van risico’s is in de afgelopen vier jaar behoorlijk op de schop gegaan. Een platform loopt namelijk ook risico. Als er namelijk te veel leningen misgaan, jaag je investeerders weg. Geen investeerders, geen volgeschreven projecten en daardoor geen nieuwe leningaanvragen. Een negatieve cirkel waar je als platform echt niet in wilt komen. Ik zie het zelfs al bij sommige platforms gebeuren. Investeerders die bewust niet via dat platform investeren, omdat er in het verleden teveel zaken zijn misgegaan.

De toekomst
In de afgelopen vier jaar hebben vele ondernemers het gat in de markt willen gebruiken en kwamen er regelmatig nieuwe crowdfundplatformen bij. Ik verwacht dat de groei van nieuw platformen nog wel even door zal gaan, maar dat de aantallen niet net zo snel mee zullen groeien. Er zullen in de toekomst namelijk ook platformen gaan samenwerken of fuseren. Er zijn nu zoveel verschillende namen dat er teveel keuze is voor de investeerder. Crowdfunding zal eerst een grotere naam moeten krijgen in de financiële wereld, voordat er echt ruimte is om deze aantallen platformen allemaal winstgevend te kunnen laten zijn.

Deel deze blog via:

1 Comment

Geef een reactie