Hilversum (trotse) eigenaar van de meest productieve melkkoe van het land!

Melkkoeien…. Iedereen kent er wel een paar. Dan heb ik het niet zozeer over die beesten in de wei, maar producten, diensten of andere zaken waaraan veel geld verdiend word, zonder dat er veel voor gedaan hoeft te worden. In het engels ook wel een cash-cow genoemd. Elk bedrijf is op zoek naar hun cash-cow en ook de overheid heeft er een paar. De manier om eenvoudig voor extra omzet en inkomsten te zorgen. Het mooiste bij de overheid is dat ze zelfs dan nog wat cijfers publiceren oven hun cash-cows :

#Amerikaanse presentatorstem aan#  AND THE WINNER IS:
Hilversum! En nu zullen jullie nog steeds denken waar ik het nou over heb…
Flitspalen! Ze zijn er in alle vormen en maten, maar zijn voor de overheid een hele goede cash-cow.
En Hilversum mag zich dus ‘trotse’ eigenaar noemen van de meest productieve flitspaal van 2016. Dit kastje heeft in dat jaar wel 102.966 zijn werk gedaan: Hardrijders op de gevoelige plaat vastleggen. Hij wordt met afstand gevolgd door het flitsduo op de N57 bij Goedereede met tezamen 69.838 plaatjes. De top 3 wordt afgesloten door de paal bij het noordeinde van de Maastunnel. Deze bezorgde de overheid nog eens 54.263 foto’s.

De totalen
In totaal verzamelde het verbond van flitspalen (met een ledenaantal van 1378 palen) dit jaar 4.067.291 foto’s en hun vrienden van de trajectcontroles wisten nog eens 2.212.592 zware rechtervoeten te betrappen. De trotse winnaar in Hilversum heeft dus voor 2,5% van alle flitsboetes gezorgd. Chapeau!

Dubbel gevoel
Nu zit ik zelf ook veel in de auto en heb altijd een dubbel gevoel bij flitspalen. Ik snap dat ik niet te hard mag rijden en dat het voor de verkeersveiligheid af en toe nodig is om zo’n flitskast neer te zetten. Maar soms…

Auto in, navigatie aan
Ik rij altijd met mijn navigatie aan. Niet omdat ik niet weet hoe ik moet rijden, maar puur om te zien of er onderweg geen vertraging is (en ik dus een andere route moet nemen) en om te zien waar de flitsers staan. Ik zal de eerste zijn die toegeeft een hele zware rechtervoet te hebben. Ik had daar 15 jaar geleden al last van op de fiets… Ik wilde graag sneller zijn dan de rest. Alleen op de fiets kreeg ik daar geen boetes voor… Daarbij verschilt het ook waar ik rij. In een woonwijk rij ik vrijwel nooit te hard, terwijl ik op een lege snelweg graag wat sneller ga…

Maar soms…
Soms denk ik dan toch dat een flitspaal niet op de juiste plek staat of dat de verkeerssituatie niet goed weergeven is. Als een flitspaal in één jaar tijd ruim honderdduizend plaatjes schiet, is het misschien toch meer dan alleen de automobilist die af en toe te hard rijdt. Per dag zijn er namelijk zo’n 280 mensen die de fout ingaan. Dat vind ik gemiddeld gezien behoorlijk veel. Ook in mijn woonplaats staat zo’n beruchte flitspaal. Je hoort er niet bij als je daar niet een keer geflitst bent. Er staat namelijk vrij vroeg al een bord dat je nog maar 50 KM mag (vanaf een 70 KM weg) met stoplichten op een afstand waar je de auto gewoon uit laat rollen zonder echt te hoeven remmen. Helaas staat er vrij snel achter dat bord een flitspaal. Ook ik ben daar dus geflitst, omdat mijn auto niet snel genoeg was uitgerold… Vier hele kilometers te hard! En dan krab ik mij af en toe toch eens achter de oren: Is dit nou daadwerkelijk voor de verkeersveiligheid, of vindt de overheid dit nou echt een hele fijne cash-cow…

Deel deze blog via:

3 Comments

  1. Ik rijd daarom meestentijds met cruise-control aan. In de stad gaat dit natuurlijk niet maar zodra ik op de snelweg of een provinciale weg rijd, gaat dat ding aan. Het is dan de toegestane snelheid plus 3 kilometer per uur. En als iemand mij dan voorbij wil, vooral doen. Bij het volgende stoplicht staan we toch weer naast elkaar. Rijden met cruise-control aan vind ik heel ontspannend en ik heb al jaren geen bekeuring meer gekregen.

  2. Ik vind verkeersboetes een leuke vorm van belasting betalen, Het is een geheel vrijwillige bijdrage, die je alleen maar echt moet betalen als je je niet aan de verkeersregels houdt.
    Dus als je netjes rijdt en oplet ( en een beetje geluk hebt) hoef je dit nooit te betalen.

Geef een reactie