In de rij staan 2.0

Vroeger ging ik altijd met mijn moeder boodschappen doen. Op de vrijdag avond het dorp in om daar even een rondje winkels te doen. Ik mocht m’n ogen uitkijken in de speelgoedwinkel en zat altijd te rekenen of ik al genoeg geld had gespaard voor dat ene ding dat ik wilde hebben. Na dat rondje dromen najagen gingen we naar de supermarkt die er aan de overkant zat. Het karretje werd volgegooid, maar eenmaal in de rij begon de echte grap. Wij stonden altijd in de verkeerde rij. Waren het niet de mensen voor ons waar wat mis was gegaan, dan was het wel m’n moeder die een foutje ontdekte. Vrolijk riep ze dan altijd: “ik wil een shirt met ‘Achter mij staat u in de verkeerde rij'”. Dat shirt is er nooit gekomen, maar de oplossing voor het probleem wel.

Genoeg kassa’s open garantie
Dat was de oplossing van de Jumbo. Toen zij net begonnen, stond er bij elke kassa een bel. Was je de vierde in de rij, dan mocht je bellen en kreeg je de boodschappen gratis. Hadden ze maar een kassa extra open moeten doen. Dit was al snel afgeschaft en tegenwoordig bouwen ze zelfs relatief weinig kassa’s. De voorwaarde namelijk was dat er een kassa bij moest kunnen, maar als er geen nieuwe kassa’s extra open kunnen, kunnen zij er ook niets aan doen en kost het hen geen geld. Trek je als consument toch weer aan het kortste eind.

Doe het maar zelf
Tegenwoordig is de technologie zo ver dat je met een handscanner zelf door de winkel mag lopen om je boodschappen af te rekenen. Zeker bij de Albert Heijn is dit goed geïmplementeerd door er direct een zelfscankassa van te maken. Een kassière op 10 kassa’s is meer dan voldoende. Daar hoef ik letterlijk nooit te wachten om af te rekenen. Bij de Jumbo moet je bijvoorbeeld alsnog in de rij staan om het bedrag op jouw apparaat af te rekenen. Dat is al een groot verlies van het voordeel  dat je hebt met zo’n handscanner…

Digitaal bestellen
Ook McDonald’s heeft een oplossing. Een die al veel beter werkt vergeleken met andere fastfoodketens. Om te bestellen hebben ze kiosks geplaatst bij de ingang. Iedereen kan op zijn of haar moment de bestelling plaatsen en op volgorde van binnenkomst worden de bestellingen gereed gemaakt. Een snel systeem waar je voorkomt dat net die ene grote bestelling voor jou in de rij staat.

In de rij 2.0
Als laatste een manier die misschien al het langst bestaat. Ik had er al eerder van gehoord, maar steeds meer winkels voeren ook deze manier in. In het buitenland is men het al gewend, maar wij Nederlanders zijn toch wel erg gesteld op onze eigen rij. Daar beginnen bedrijven nu wat verandering in te brengen. Ik was laatst bij de Ikea en daar hebben ze het omgegooid: Er is één hele lang rij. Aan het einde van die rij, vlak voor de kassa’s, hangt een scherm die je verteld naar welke kassa je mag gaan. Zodra  klant 1 bij een bepaalde kassa aan de beurt is, mag klant 2 al naar die kassa komen. Tegen de tijd dat klant 2 bij de kassa is, is klant 1 bijna klaar met afrekenen en kan klant 2 direct beginnen met afrekenen. Nooit meer de verkeerde rij, nooit meer onnodig lang wachten en de rij waar je echt in staat gaat enorm snel. Ook andere grote bedrijven doen dit steeds vaker. Het is nu nog wachten totdat alle winkels dit in gaan voeren. Want zeg nou zelf: het in de rij staan is na het sjouwen het meest vervelende van het hele boodschappen doen…

4 gedachten over “In de rij staan 2.0”

  1. vind het idee van 1 lange rij en dan de voorste naar de eerst vrije kassa ideaal! is bij primark ook zo bijvoorbeeld. vind het ok fijn als bij bijv kruidvat dat automatisch gebeurd als er eens 2 kassas open zijn ipv 1. veel eerlijker dan allemaal aparte rijen 😉
    zelfscanner gebruik ik nauwelijks, is niet bij de dirk van de broek. de grote boodschappen bestel ik bij jumbo online, ook ideaal 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.