Een nieuwe aanpak tegen verspilling

Ik heb afgelopen week mij voor mijn baas nuttig mogen maken in het mooie Duitsland. Even een week knallen, hard werken en ga zo maar door. Ik heb dat al vaker voor langere perioden gedaan, maar deze keer kwam ik iets nieuws tegen. Een mooie en aantrekkelijke oplossing tegen de verspilling in hotels. En het leverde mij nog wat op ook!
Bij mijn werk hoort af en toe ook het hotelleven. Het leven van lange dagen, hard werken en ’s avonds op je hotelkamer moe op het bed ploffen. Dat doe ik nu al een paar jaar met enige regelmaat. Hoewel de stad en het werk steeds anders zijn, zijn de meeste hotels wel te vergelijken. Ze hebben allemaal hun eigen merk, eigen manier van aanpakken en allemaal hun manier van klantbinding. Vaak gepaard met een punten- en status systeem proberen ze zakenmensen steeds naar hun keten te laten komen. En dat werkt. Ook ik boek liever steeds bij eenzelfde hotel, omdat ik dan punten kan sparen voor een gratis nachtje. Een leuke compensatie van het hotelleven, wat vaak leuker lijkt dan dat het daadwerkelijk is.

Verspilling
Waar hotels ook om bekent staan is hun verspilling. Jouw bed wordt namelijk regelmatig verschoond, schone handdoeken wordt niet moeilijk over gedaan en ga zo maar door. Veel hotels hebben ook wel door dat dit een flinke verspilling is en hebben ondertussen standaard aangenomen dat, als de handdoek netjes is opgehangen, hij niet wordt vervangen. Laat je hem op de grond achter, dan krijg je een schone. Verder komt er wel iemand dagelijks je bed opmaken en na een paar nachten zelfs verschonen. En dat is af en toe helemaal niet nodig. Want laten we eerlijk zijn, zelf doe ik thuis ook langer dan één dag met mijn handdoek en ook mijn beddengoed wordt niet elke drie nachten verschoond.

Een andere aanpak
Maar, in zo’n hotel gaat alles vanzelf. Dus ook het verwisselen van de handdoeken en opmaken van je bed. Het hotel echter waar ik nu in zat, heeft het anders aangepakt. Je kan namelijk, met behulp van een deurhanger, aangeven dat je geen behoefte hebt aan dat stukje service van het hotel. Je bed wordt niet opgemaakt / verschoond, de handdoeken worden niet vervangen, maar zelfs nog een stapje verder: er komt helemaal niemand. Heb je echt iets nodig kan je het aangeven, maar verder doen ze helemaal niks.

Waarom zou je dat doen dan?
Vanuit het hoteloogpunt is het natuurlijk erg simpel. Er is minder werk, dus is er minder personeel nodig. Het scheelt dus gewoon geld. Echter is het ook een besparing op het milieu. Er is minder was, dus er wordt minder gewassen. Dat is dus minder belasting voor het milieu aan water en energiegebruik.
Maar waarom zou ik dat als hotelbezoeker doen? Heel simpel: voor elke dag dat ik geen gebruik maak van deze service, ontvang ik een tegoedbon. Die kan besteed worden aan de bar of worden ingewisseld tegen extra spaarpunten. Als je het als gast dus consequent doet, heb je eerder een gratis nacht bij elkaar gespaard.

Is het het waard?
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Haal je nou echt veel voordeel uit het niet schoon laten maken van je hotelkamer? Nee, de extra punten zijn leuk, maar ik denk dat het hotel hier het hardst lacht. Minder werk, minder personeel en je krijgt een tegoedbon die alsnog in het hotel of bij de keten besteed moet worden.
Maar, als je kijkt naar het milieu, is het het zeker waard. We laten al een behoorlijke ravage wat uitstoot en vervuiling achter. En als je hiermee nou het milieu minder belast, is het mij dat zeker waard. Helemaal leuk dat je er nog eens extra voor beloond wordt.

 

Deel deze blog via:

Geef een reactie