Sinterklaasadvertenties in Amerika!

Het klinkt misschien wat vreemd, maar een stukje van Nederlandse traditie zie je terug in de VS. Grote borden met advertenties rondom het heerlijk avondje, pakjesavond en Sinterklaas prijken in alle etalages en op televisie. Zelfs de grote talkshows zien de trend opkomen nu de billboards ermee volzitten. De goedheiligman heeft de grote oceaan over weten te steken. Ik zie jullie al denken: Is dit echt waar?!?
Nee NATUURLIJK niet!! Een oude vent op een wit paard is helemaal niet Amerikaans. Dat had eerder een mooiboy in een dikke auto moeten zijn. Sinterklaas mogen we zelf houden. Maar waarom wij dan wel Black Friday hebben overgenomen?

Black Friday
De dag na Thanksgiving giving heet traditioneel Black Friday. Thanksgiving: de nationale dankdag waar families het hele land voor doorreizen om bij elkaar te kunnen zijn. Iedereen neemt iets mee en samen heb je op die manier een groot feestmaal. Zodra eenmaal de kalkoen op tafel staat is het feest compleet. Omdat vrijwel alle Amerikanen niet alleen op de donderdag van Thanksgiving vrij zijn, maar ook de vrijdag erna, is dit een traditioneel 4-daagse familiereünie geworden. En wat doe je met de familie op een vrije vrijdag? Shoppen! Voor het eerst duikt de term Black Friday op in Philadelphia in 1965 vanwege de grote verkeersdrukte. Overvolle trottoirs en enorme drukte in de winkels.
Een ander gerucht komt uit 1981. Op Black Friday zouden de winkeliers in het zwart gekleed moeten, omdat ze dan pas voor het eerst zwarte cijfers kunnen schrijven (waarbij zwarte cijfers winst betekenen en rode cijfers verlies). Echter is dit natuurlijk niet helemaal waar en maken winkels het hele jaar door wel winst. In het laatste kwartaal is dit echter het grootste gedeelte.

Black Friday in Nederland
Hebben jullie alle advertenties al gezien?
Bijvoorbeeld die van Bol.com:
Black Friday 2017

Of die van CoolBlue:

Aangezien wij Hollanders dol zijn op aanbiedingen pakken winkeliers maar al te graag een graantje mee van actiemogelijkheden. Maar wat voegt het nou daadwerkelijk toe? We hebben op dit moment nu al Sinterklaas aanbiedingen, Black Friday festivals, Pre-Christmas shoppings en de wintersale zit er ook weer aan te komen. Alsof de winkeliers een excuus zoeken om aanbiedingen te hebben.

Hoe maken we er nou gebruik van:
Eigenlijk komt het er dus op neer dat er altijd wel aanbiedingen zijn. Vooral zo in de decembermaand kan je de hele oud papier container wel vullen met alle actiefolders en flyers: “Of je alsjeblieft maar bij die ene winkel jouw spullen wilt kopen”. Maar denk ook eens aan de omgekeerde psychologie! Jij bladert de acties door en denkt: hè, dat is leuk! Dat wil ik hebben. En dan heeft de winkel je te pakken! Zij willen extra omzet genereren. Elke extra klant die ze hebben overgehaald tot het doen van een aankoop is een extra stukje target behaald.
Bedenk het nou eens andersom. Ga pas zoeken als je iets wilt hebben. Nadat je een tijdje hebt getwijfeld of je inderdaad wel een nieuwe TV wilt kopen, heb je het besluit genomen. Je gaat voor een nieuwe! Pas als je dan gaat zoeken naar een TV die naar wens is EN goedkoper is dan normaal heb je echt een goede deal. Je koopt namelijk iets waarvan je al had besloten het te gaan kopen. En dat nog met korting ook.
Gelukkig is daar tegenwoordig ook het internet. Op site’s als spotta.nl staan alle folders uit het folderpakket online en zijn doorzoekbaar. Zoek dus op televisie en alle TV aanbiedingen komen direct voor je neus uit ALLE folders. Dit werkt ook voor je favoriete merk tandpasta, afwasmiddel of bier. Daarmee weet je direct waar een artikel het goedkoopste is en word je niet verleid tot andere aankopen.
En als de televisies die week niet in de aanbieding zijn, probeer je het volgende week gewoon weer 🙂

Kortom
Ik ben deels blij met alle actieperiodes, maar ik word er ook zo moe van. Steeds maar weer acties en schreeuwende reclames. En dat terwijl ik eigenlijk helemaal niks nodig heb. Gelukkig zijn er op het moment dat ik dingen nodig heb sites die mij helpen zoeken naar de beste aanbieding. Folders doorbladeren wordt dus overbodig en doordat ik minder verleidingen heb, ga ik ook nog eens minder geld uitgeven. Lang leve dat er altijd wel aanbiedingen zijn en lang leve de mogelijkheden van het internet 🙂

Deel deze blog via:

4 Comments

  1. Voor 99% van de mensen kost “Black Friday” (of de dagen er omheen) en enorme bak geld. Je had het anders ook niet gekocht, met uitzondering van een paar die een product al maanden in een winkelwagentje hebben en nu de prijs wel acceptable vinden (als de prijs al echt later is?).

  2. Ik word ook moe van alle reclames inderdaad. De oplossing: (bijna) geen tv meer kjiken maar in plaats daarvan advertentievrij via Netflix kijken wat je wil, een adblocker op je computer gebruiken en een nee-nee sticker op de brievenbus. Ik bepaal dan zelf wanneer ik een product opzoek, in plaats van dat het in mijn gezicht geduwd wordt.

  3. Ik zap bij reclames, heb een nee sticker op mijn brievenbus en mijn slag qua aanbiedingen sla ik het hele jaar, namelijk op rommelmarkten en in kringloopwinkels, daar koop ik regelmatig de mooiste dingen , kleding, boeken,decoratiemateriaal en meubels.

Geef een reactie