Hoe werkt bijtelling?

Je hoort iedereen met een leaseauto erover klagen: De bijtelling is zo hoog geworden. Maar wat is bijtelling? Hoe werkt het? Hoe bereken je het en kan je de bijtelling naar beneden krijgen? Hieronder de uitleg:

Hoera! Je baas besluit dat jij een auto van de zaak mag gaan rijden. Feest! Een gloednieuwe leaseauto. Behoorlijk luxe natuurlijk. Maar wat zijn de regels?

Privé kilometers en salarisverhoging
Dit is de hele essentie van bijtelling. Zodra jij privé kilometers gaat rijden met de leaseauto, ziet de overheid dat als indirecte salarisverhoging. Dat klopt ook wel, want je krijgt tenslotte een extra beloning voor de arbeid die je uitvoert. De regel is dat als je meer dan 500 privé kilometers per jaar rijdt, dit als extra salaris wordt gezien. Onder de 500 kilometer maakt het niet zo heel veel uit. Let wel op, om aan te tonen dat je niet meer dan 500 kilometer rijdt, moet er een (sluitende) kilometerregistratie overlegd kunnen worden. Zodra het meer wordt dan 500 kilometer, krijg jij dus ‘extra salaris’. Of beter gezegd, een extra beloning voor je arbeid. En tja, daar moet belasting over betaald worden.

Bijtelling
Bijtelling is de manier van berekenen hoeveel belasting jij nou moet betalen over die auto. Dat gaat niet over het aantal kilometers dat je rijdt, maar over het type auto.
Op dit moment zijn er twee type auto’s: volledig elektrische auto’s en dus 0 CO2 uitstoot en de rest. Voor de elektrische auto’s geldt een bijtellingspercentage van 4%. Over de rest een percentage van 22%.

Een percentage?!?
Jazeker! Een percentage. En dat percentage gaat over de catalogusprijs van jouw nieuwe leaseauto. Dat is dus zonder rijklaar kosten of motorrijtuigen belasting. Maar, wel volgens de catalogus. Privé kan je vaak nog wat korting bedingen, maar dat kan je hier vergeten. Dat percentage (die 4% of 22%) van de catalogusprijs wordt aan jouw jaarlijkse bruto salaris toegevoegd. Vervolgens betaal je daar dan belasting over. In de meeste gevallen zal dat dus 40,8% zijn.

Een voorbeeld
Stel (alle voorbeelden hier zijn verzonnen bedragen, dus ook de kosten van de auto’s): Je verdiend €2.500 bruto per maand. Dat komt neer op een jaarsalaris van €32.400 en daarmee val je in de 40,8% belasting categorie. Vervolgens mag je een leaseauto uitzoeken. Je hebt keuze uit een VW UP (€12.000), een Ford Fiesta (€20.000) en een VW VW E-Golf (€50.000). De kosten per auto worden als volgt:

De VW UP:
Met een bijtelling van 22% wordt er 0,22 * €12.000 = €2640 aan je jaarsalaris toegevoegd.
Per maand is dit 220 euro. Vervolgens betaal je daar 40,8% belasting over = €89,76. Dat is het uiteindelijke bedrag wat je per maand voor deze auto betaald.

De Ford Fiesta
22% over 20.000 is 4.400 is €366,67 per maand aan bruto bijtelling. Met een belastingpercentage van 40,8% betaal je over de Ford €149,60 per maand.

De VW E-Golf
Omdat dit een volledig elektrische auto is, komt er maar 4% bijtelling bij.
4% over €50.000 is €2.000. Dat komt neer op een bruto bijtelling van €166,67. Daarover betaal je uiteindelijk dus maar €68 belasting.

Eigen bijdrage
Dan kan het voorkomen dat je een eigen bijdrage moet betalen. Bijvoorbeeld €50. Deze €50 zal dan van de bijtelling afgaan en moet je zelf betalen. Klinkt als een constructie die niks uitmaakt, maar dat doet het wel!
Stel voor de VW UP moet je een eigen bijdrage doen van €50. De bijtelling gaat dan omlaag van €220 naar €170. Vervolgens wordt er van je NETTO salaris €50 ingehouden. Over die €170 betaal je €69,36 per maand aan bijtelling. Vervolgens komt daar dus die €50 nog bovenop en betaal je dus €119,36. Waar het dus lijkt alsof je net zoveel betaald, ben je eigenlijk ruim €29 duurder uit…

Voor jou is het goedkoper
Voor jou als leaserijder is het dus goedkoper om een duurdere, maar elektrische auto te rijden. Jouw baas betaald er natuurlijk wel veel meer voor, dus zal je die optie niet zomaar krijgen. Ikzelf had de keuze uit slechts 2 modellen en 2 kleuren. Maar, hoe kan je nou de bijtelling goedkoop houden of goedkoper maken? Hieronder nog twee bespaartips:

Assesoirres zijn duur!
Mag je helemaal je eigen auto samenstellen bij een dealer naar keuze? Dan heb je het heel luxe! Maar bedenk je wel, hoe luxer jouw auto, hoe hoger de bijtelling. Wat vaak door dealers wel nog als optie gegeven wordt, is om zelf te kiezen of je dat extra schermpje of navigatiesysteem mee least, of direct betaald. Vaak bij een directe betaling krijg je EN korting EN hou je je leasebedrag een stuk lager. Dus wil je ondanks de hoge kosten perse die extra’s, is het wellicht verstandig ze niet mee te leasen.

Lease een oude auto
Vooral in het geval van eigen ondernemers is dit een goede optie. Lease een oude auto. Vooral auto’s van 15 jaar of ouder zijn erg aantrekkelijk. Zodra een auto ouder is dan 15 jaar (de zogenaamde youngtimer) betaal je niet een percentage over de catalogusprijs, maar over de dagwaarde. En die is drastisch lager. Vele zelfstandig ondernemers hebben hier al heel slim gebruik van gemaakt. Ze leasen een oudere auto en rijden met flinke auto’s voor een prikkie. Een Audi S8 of Saab 9-5 uit 2002 rijden tenslotte echt niet vervelend. Lees hier een heel artikel hierover

Bijtelling bijtelling bijtelling
Bijtelling blijft gewoon frustrerend en het blijft extra belasting betalen. Voor hetzelfde bedrag heb je vaak geen nieuwe auto, dus is het voor de meeste mensen nog steeds erg aantrekkelijk. Hoewel de huidige 22% eigenlijk te hoog is en eigenlijk slechts 11% zou moeten zijn, worden er nog steeds heel veel leaseauto’s gereden. Ik hoop in ieder geval dat je na het lezen van deze blog snapt hoe die bijtelling werkt en hoe het bedrag dat je moet betalen tot stand komt. Pas als je weet hoe het werkt kan je tenslotte ook het bedrag verlagen. Bijvoorbeeld door een goedkopere, elektrische of youngtimer te gaan rijden 😉

Meer van dit?
Ik heb op mijn blog ondertussen een aantal blogs geschreven waarin uitgelegd wordt hoe iets werkt. Benieuwd? Hieronder een overzicht:
Middeling: Geld terugvragen van de belastingdienst
Overuren en belasting: hoe zit het nou?
Hypotheekrenteaftrek: Hoeveel krijg ik nou terug?
Belasting en donaties: Hoe haal je het meeste uit je geld?

Staat een onderwerp waar je iets over wilt weten er niet bij? Mail gerust naar svmv@stoppenvoormijnvijftigste.nl en ik ga het voor je uitzoeken!

Deel deze blog via:

6 Comments

  1. Goede blog!

    Maar als je echt met cijfers achter de komma wil rekenen (zoals je nu ook doet en terecht trouwens!) zul je uit moeten gaan van het daadwerkelijke belasting tarief en dat is 40.8% in plaats van de 42%. Scheelt toch weer enkele Euro’s bijtelling 😉

    1. Je hebt helemaal gelijk. Hoewel ik vooral het principe van bijtelling uit wilde leggen, is dat wel goed om te dat aan de hand van huidige percentages te doen. De berekeningen zijn dan ook aangepast. Let er wel op dat dit percentage in 2018 zal stijgen naar 40,85%.

  2. Als ik me goed herinner werd zoiets vroeger “loon in natura” genoemd. Vandaag de dag maakt het (kennelijk) deel uit van je arbeidsvoorwaarden al dan niet binnen het cafetariamodel. Het is je eigen keus om er gebruik van te maken, tenzij je werkgever bedrijfsmatig eisen stelt (representativiteit o.i.d.). Jij laat het klinken als een soort straf maar ook iemand die in de horeca werkt en deelt in de fooienpot is daarover (in theorie) belasting verschuldigd. Inhoudelijk ben ik het met je betoog eens. Maar is denk dat het interessanter zou kunnen worden wanneer je een vergelijk maakt met private lease en/of volledig zelf financieren van de auto’s die je noemt. Denk daarbij ook aan eventuele consequenties voor iemand die zich laaft aan de Toeslagentrog. Daarnaast, een overheid die constant de spelregels wijzigt, is een onmogelijke hindernis.

    1. Bedankt voor je reactie. Dit werd vroeger inderdaad loon in natura gezien, maar zoals je terecht aangeeft is de overheid een orgaan dat constant de spelregels wijzigt en daarmee een onmogelijke hindernis.
      Of een leaseauto tegenwoordig een standaard is van arbeidsvoorwaarden durf ik niet te zeggen. Wat wel opvalt is dat het sinds de crisis steeds weer drukker op de weg is geworden met onder andere leaseauto’s (Zie hier een vandaag verschenen artikel daarover). Ik heb mijn leaseauto voor het werk dat ik doe nodig, maar zie de bijtelling ook wel als een soort van straf. Ik heb recent mijn oude auto in moeten leveren vanwege het aflopen van het contract en heb daarmee is met mijn nieuwe auto het leasepercentage omhoog gegaan van 14% naar 22%. En dan terwijl mijn oude auto nog heel goed was. Momenteel zie ik dat dus wel als een soort straf inderdaad.
      Het voorstel dat je doet is inderdaad interessant. Sterker nog. Daar is al eens over geblogt. Niet door mij, maar door Ontsladebaas Daar wordt als voorbeeld een Peugeot 208 gebruikt, vergelijkbaar met de Ford Fiesta.

Geef een reactie