LinkedIn: Het meest onpersoonlijke zakennetwerk ter wereld.

Al vroeg moest ik ermee beginnen: “Kennen jullie LinkedIn?”. Het was mijn docente in het eerste jaar van het MBO (2006). “Dat is goed voor je zakelijke netwerk.” Ik was 16 en had veel minder hoge ambities dan nu. Sterker nog: ik wist nog niet eens wat ik wilde. Maargoed, de schoolopdracht was vrij eenvoudig: maak een LinkedIn profiel. Maar wat ga je er dan mee doen?

Op het MBO maakt het in het begin allemaal nog niet zoveel uit. Je hebt het in ieder geval. Af en toe voegen vrienden en familie je toe en daar stopt het wel weer.

HBO
Pas op het HBO ging ik mijn LinkedIn wat meer gebruiken. Ik heb ervoor gezorgd dat mijn profiel up-to-date was zodat ik wellicht wat aantrekkelijker zou zijn op de arbeidsmarkt. Ook werden sprekers, na keurig hun toestemming vragen, toegevoegd aan mijn professionele netwerk. En zo groeide mijn netwerk gestaag naar zo’n 75 mensen.

Aan het werk
Eenmaal als potentieel kandidaat om te solliciteren kreeg ik zelfs mailtjes via LinkedIn. Iets in de trant van: “Hi, op zoek naar een baan? mail mij!” Meestal sloegen deze recruiters de plank mis, omdat ik een andere specialiteit heb dan dat zij dachten. Beetje knullig dat die mensen gewoon geen idee hebben naar wat voor mensen ze zoeken en al helemaal geen idee hebben wat er in mijn branche allemaal mogelijk is. Ook van de persoon met wie ik mijn tweede sollicitatiegesprek zou hebben, kreeg ik een mailtje via LinkedIn: of ik niet bij hen zou willen solliciteren. “Tja, dat wil ik wel, maar dat heb ik al gedaan en ik heb volgende week mijn tweede gesprek met onder andere u…”

3 jaar verder
Nu ben ik ondertussen drie jaar verder. Ik werk nog steeds voor hetzelfde bedrijf, heb het er naar mijn zin, leer veel en zou voorlopig nog niet weg willen. Toch houd ik mijn LinkedIn up-to-date. Af en toe een nieuwe foto. Mijn nieuwe functie erbij zetten en voorlopig ben ik dan weer klaar. Maar waar wordt het verder nou voor gebruikt.

Spam en in contact blijven
Mijn LinkedIn tijdlijn staat vol spam al zeg ik het zelf. Ik heb veel collega’s in mijn netwerk en 5 van de 10 berichten zijn dan ook van mijn werk. We zoeken nog steeds/alweer nieuwe collega’s. En om eerlijk te zijn ben ik nou wel eens benieuwd hoeveel resultaat dit heeft. Ik zie het voornamelijk als spam en vervuiling van mijn beeldscherm.
Een andere functie van LinkedIn is het in contact blijven met oude relaties. Zien wat die persoon nu doet. Hoe gaat het met zijn carrière en wat hebben ze ervan gebakken. Heel leuk en heel handig. Maar de functies die daarbij zitten, zijn zo onpersoonlijk geworden…

Terug naar de titel: Onpersoonlijk
Is er iemand jarig? Heeft jouw contact een nieuwe functie, baan of jubileum? Je krijgt er een melding van. Heel prettig om op de hoogte te blijven. En direct daaronder staan deze twee buttons:

Zo super handig! Je kan ze meteen feliciteren met hun verjaardag, nieuwe functie of baan.
EN DAAR GAAT HET MIS MENSEN!!
Één van mijn oud docenten is heel handig met die knoppen. Onze berichten zien er als volgt uit:

Ik heb een keer bedankt omdat ik dacht dat het een persoonlijke felicitatie was. Maar ondertussen weet ik wel beter. Deze man is goed met knopjes!

Hoe kan het dan beter?
Bedrijven zouden allereerst eens iets minder spam op LinkedIn moeten zetten. Of laat één persoon het doen en zorg dat de rest van de werknemers dit interessant vinden. Op die manier zie je het bericht namelijk maar één keer op je tijdlijn. Meer dan genoeg al zeg ik het zelf. Daarbij zijn er dan veel mensen die het interessant vinden, dus komt het ook eerder bovenaan te staan. Dat is toch juist wat het bedrijf wil!

Blijf verder vooral reageren op de notificaties. Het is echt leuk om gefeliciteerd te worden met je nieuwe functie/baan en je verjaardag. Maar doe het persoonlijk. Neem de tijd om een berichtje te typen.
“Hi x,
Ik zie dat je een nieuwe baan hebt bij Bedrijf. Wat gaaf! Ben je dit zomaar tegen gekomen, of was je bewust op zoek naar iets anders. Hebben ze misschien nog een plekje over, want ik zoek ook wat anders. Ik wens je er in ieder geval heel veel plezier de komende tijd. Hoe gaat het verder met je? Gaat het goed met de kids?
Ik hoop dat we binnenkort eens een koffie’tje kunnen doen.

Groeten.

S V M V”

Wat anders is dat dan dit:
“Gefeliciteerd met uw nieuwe functie. Ik hoop dat het goed met u gaat.”

Eind goed al goed
Dus mijn lieve lezers: Maak vooral gebruik van LinkedIn. Het heeft echt een toegevoegde waarde om in contact te blijven met zakelijke relaties. Maar maak het wat persoonlijker. Stel bij nieuwe relaties voor dat je in contact wil blijven via LinkedIn en voeg die persoon dan pas toe. Dan weet die persoon ook nog wie je bent. Heb je niet de intentie om een persoonlijk berichtje te sturen aan de hand van een notificatie? Prima, maar stuur dan niks! Op die manier veranderd LinkedIn dan ook echt weer van zakelijke irritatie factor naar zakelijke tool en toevoeging.

Herken jij je hierin? Mag ik dan vragen deze blog (via LinkedIn) te delen? Wie weet kunnen we LinkedIn dan ook weer echt nuttig maken :).

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.