Maar Netflix! Wat doet u nu?

Zijn jullie ook al verslaafd aan Netflix? Ook ik doe hard m’n best om Netflix uit te spelen, maar het lukt maar niet. Steeds zetten ze weer nieuwe (gave) content online die ik gewoon MOET zien. Afgelopen periode worden de verwachtingen van nieuwe abonnees al niet meer waar gemaakt, maar wat ze nu doen… Gewoon misbruik maken van onze verslavingen!

Prijsverhogingen
Netflix presteert het om, na jaren van gelijke prijzen voor bestaande abonnees, dan toch de prijzen te moeten verhogen. Doordat de verwachtingen niet uitkomen, maar de investeringen wel doorgingen, is er nu gewoon geld tekort. Wilden ze te hard groeien? Bereikt Netflix de top?? Persoonlijk denk ik dat dat nog wel meevalt. Gewoon een dip, zoals elk bedrijf wel eens heeft. Maar waarom dan toch die prijsstijgingen…

Meer uitgeven dan er inkomt
Dat is toch wel het gevaar van elk bedrijf. Natuurlijk moet er geïnvesteerd worden. Die investeringen kan je doen op basis van de nieuwe klandizie die je aan gaat trekken met die investeringen. Maar als dat nou tegenvalt, moeten dan je huidige klanten eronder lijden? En tot hoe ver kan je dan gaan. Natuurlijk stijgen kosten, is er inflatie en moet die prijs dus wel ergens een keer omhoog. Maar waar stel je dan de grens? En belast je iedereen net zo zwaar?

De huidige prijzen
Netflix bied 3 abonnementen aan. Het grootste (en vrijwel enige) verschil daarbij is het aantal schermen dat tegelijk Netflix kan kijken en de beeldkwaliteit:
€7,99 => Kan 1 scherm tegelijk kijken en is in lagere beeldkwaliteit
€9,99 => Je kan hier met 2 schermen tegelijk Netflixen en heeft HD beeld
€11,99 => Het zogenaamde Family Pack. Je kan hier met 4 schermen tegelijk naar Netflix kijken en biedt ook Ultra HD aan.

De prijsstijging varieert van 0 tot 16,7%
Waar ik misschien nog wel het meeste moeite mee heb, is dat ik allereerst al geen mailtje van Netflix zelf heb gekregen. Let op: de prijzen gaan omhoog. Ook voor bestaande abonnees. Waarom moeten klanten er via het nieuws achter komen?
Daarbij gaat de prijs nogal verschillend omhoog. Het basisabonnement van €7,99 blijft net zo duur. 0% omhoog. Een geweldige prijsstijging al zeg ik het zelf.
Het abonnement van €9,99 gaat met €1 omhoog. Een prijsstijging van 10%. Het familie abonnement van €11,99 gaat met €2 omhoog. Een prijsstijging van 16,7%!! Maar Netflix! Wat doet u nu?

Niet eerlijk!
Ik heb er vooral moeite mee dat de prijsstijging niet eerlijk omhoog gaat en dat die ook voor bestaande abonnees geldt. Ik snap best dat je bij een hoger gebruik, meer moet betalen. Maar dat doe ik toch ook al? Wij maken gebruik van het duurste abonnement, dus dat extra gebruik zou gewoon verwerkt moeten zitten in die abonnementskosten. Waarom maken ze niet gewoon alle abonnementen 10% duurder? Dus ook het goedkoopste abonnement. We willen allemaal Netflixen en voor ons allemaal stijgen de kosten, laat ons dan ook allemaal net zoveel meer moeten betalen.

Niks aan te doen
Helaas is er met bijna 100 miljoen abonnees niet veel te doen tegen grootmacht Netflix. Het is dus accepteren of dikke pech hebben. Je kan je statement wel gaan maken door het abonnement op te zeggen, maar uiteindelijk is Netflix naar mijn mening wel een van de betere aanbieders. Ze zijn betaalbaar en hebben een heel ruim aanbod. Andere voordelen daarbij is dat je niet per se Ziggo moet hebben (zoals bij HBO) en dat het ook in het buitenland werkt.

Netflix verhoogt dus mijn prijzen met 16,7%. Dat vind ik heel vervelend, maar alsnog meer dan waard. Uiteindelijk deel ik toch het abonnement al met anderen, dus mijn 16,7% is welgeteld €0,50 per maand. Dat is ook wel weer te overkomen.

Deel deze blog via:

3 Comments

  1. Wij gaan ook meer betalen. Nu we geen tv-abonnement meer hebben kijken we veel Netflix, dit is nog altijd goedkoper dan weer een tv-abonnement dus wij gaan voorlopig niet opzeggen.

  2. Hoewel ik snap dat je de prijsstijging vervelend vindt, geef je aan dat je het abonnement toch blijft houden. Dat betekent dus dat je het niet z’o vervelend vindt ;). Wij hebben ook het familiepakket van Netflix, en het is balen van die 2 euro, maar als je het opzegt wat dan? TV kijken is ook niks, bij Netflix kan ik tenminste zelf mijn content kiezen. En die 2 euro verdeeld over 3 huishoudens is ook de moeite niet waard. Ik denk dat ik dat familiepakket tot 20 euro nog de moeite waard zou vinden. Nu maar hopen dat Netflix zelf niet meeleest…

Geef een reactie