Compensatie

Half augustus klikte ik op bevestigen: Er is geboekt! We gaan een weekje naar Stockholm! De derde week van september, dus nog mooi weer, minder toeristen EN goedkoper! Alles was geregeld. We vliegen op de KLM punten heen en weer, kunnen de eerste nachten bij vrienden slapen en nemen dan nog een paar nachte een AirBNB. Alles was geregeld… Totdat ik zaterdag een mailtje kreeg: “Sorry, but I cannot host you…”


Geen onderdak
Niet alleen bij AirBNB, maar ook bij hotels kan het voorkomen. Ze zijn overboekt en kunnen je geen slaapplaats aanbieden. Bij een hotel zal dat niet zo heel snel gebeuren (Hoewel het zeker al voorgekomen is), maar bij een AirBNB ben ik toch altijd wat zenuwachtig daarvoor. AirBNB. Bed and breakfast. Je komt bij mensen thuis, slaapt in hun logeerbed en krijgt ontbijt. Verder mag je het zelf uitzoeken. Wat mij betreft perfect als je een hotel te duur vindt, maar je liever wel iets meer luxe en privacy wilt dan in een hostel. En nu mailde mijn host voor komende week: Sorry, ik zit voor mijn werk in het buitenland. Het kan niet doorgaan.

GRRRRR
Ik mag van mijzelf dan even balen. Ik ben kortaf en het moet even bezinken. Zodra dat is gebeurd gaan we maar weer gewoon door. Toch een mailtje heen en weer om naar opties te vragen, maar dat was niet mogelijk. Dan maar iets anders boeken en de host verzoeken om de boeking te annuleren. Dat is erg belangrijk. Als jouw host de boeking annuleert, is dat ‘zijn’ verantwoordelijkheid en gaat het niet ten koste van jouw reputatie als AirBNB gebruiker.
Wat ik het meest vervelend vond, is dat het bij het boeken al heel lastig was om iets betaalbaars te boeken. Ik had een van de laatste beschikbare kamers voor een leuke prijs en was bang dat het anderhalf tot wel twee keer duurder zou gaan worden. Zeker aangezien het maar een week van tevoren was.

Gelukkig
Gelukkig lukte het om toch nog iets anders te vinden. In dezelfde wijk voor €75 meer. €250 voor vijf nachten werd dus €325. Daar zouden we nog wel overheen komen. Snel geboekt, want er was nog steeds weinig keuze. Ook de eerste host had ondertussen de boeking gecanceld. Eigenlijk was alles wel opgelost zo.

Restitutie
AirBNB gaf mij bij het boeken van de nieuwe boeking al keurig aan dat ik dubbel ging boeken. Omdat de andere host zou gaan annuleren, heb ik toch maar gewoon geboekt. Een half uur later kreeg ik ook van die annulering een bevestiging met twee opties:
– Je volledige geld teruggestort krijgen
– €25 extra tegoed/korting krijgen bij een vervangende slaapplaats in dezelfde stad

Shit! Had ik een half uurtje gewacht, had ik goedkoper uitgeweest.

Netjes
Uiteindelijk toch maar even contact gezocht met AirBNB. Na het verhaal uitgelegd te hebben was het zo gepiept en had ik dezelfde dag nog die €25 euro op mijn creditcard staan. En dat vind ik heel netjes. De compensatie die beloofd is, heb ik dus gewoon gekregen. Behalve dus dat het heel vervelend is, ben ik erg tevreden over de aangeboden oplossing van AirBNB. Voor mij is deze gebeurtenis dus zeker geen reden om het de volgende keer anders te doen. Ik tevree, AirBNB geen klanten kwijt en al met al een nette oplossing.

Gone
Morgen gaan ik en mijn vriendin dus naar Stockholm om daar lekker een weekje te genieten. Komende week dus iets minder blogs van mijn kant. Tot eind september 🙂

Deel deze blog via:

7 Comments

  1. Nog geen ervaring met de Airbnb, maar ons laatste hotel voor een weekendje weg werd anderhalf uur voor inchecken geannuleerd wegens overboeking. Gelukkig hadden we binnen 10 minuten een alternatieve slaapplaats, maar voor de kwaliteit hoef je dus geen duurder hotel meer aan te houden. Ik zal volgende keer ook eens Airbnb overwegen.

    Geniet van jullie vakantie!

  2. Heb ik ook een keer gehad met AIrBNB in NY. Probleem is wel dat alle resterende AIRBNB opties veel duurder en/of veel minder leuk waren, want de host cancelde op het laatste moment. Ik heb maar een hotel geboekt en ga nooit meer AirBNB doen

Geef een reactie